TARİHSEL ÇEVRE KORUMA POLİTİKALARI
KONYA
KONYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KÜLTÜR YAYINLARI : 101 EKİM 2006 - ISBN: 9944-913-50-2
III. BÖLÜM
II.3. KONYA TARİHİ KENT MERKEZİ KORUMA PLANI ELDE EDİLİŞ SÜRECİ
Konya Büyükşehir Belediyesi, “Konya Tarihi Kent Merkezi, Koruma
Geliştirme ve Tarihi Çevre İle Uyumlu Yenileme Amaçlı Koruma ve Islah İmar
Planlaması” çalışmalarını 1996 yılı ortalarında başlatmıştır [1].
Araştırma, Değerlendirme ve Sentez
Çalışmaları aşamasında ulaşım, arazi kullanımı, kat yüksekliği, yapı kalitesi,
çevresel değerler, mimari öğeler, tarihsel yapıların mimari ve fiziki
değerlendirilmesi yapılmış ve tescil fişleri yeniden düzenlenmiştir [2].
Hazırlanan araştırma, değerlendirme, sentez
Çalışmaları ve “Koruma Amaçlı İmar Planı”
Konya Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından incelenip uygun görülmüştür [3].
Ancak iki paftanın (Mimari Değerlendirme ve Çevresel Değerlendirme) yeniden gözden
geçirilmesi talep edilmiştir.
1997 yılında hazırlanan Koruma-Islah Amaçlı
İmar Planı, Konya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu kararı ile uygun
bulunmuştur [4].
Koruma Kurulu ve Belediye tarafından yapılması talep edilen hususlar göz önünde
bulundurularak yeniden düzenlenen plan Konya Büyükşehir Belediye Başkanlığı’na
sunulmuştur. Yapılan son değişikliklerle Koruma Planı Koruma Kurulu tarafından
1997 Mart ayında uygun bulunmuştur [5]. Böylece uzun yıllardır beklenen planlama
çalışması 8 ay gibi kısa bir sürede tamamlanmıştır.
II.3.1. KORUMA PLANLAMASI ve KENTSEL TASARIM PROJE ÇALIŞMALARI
Tarihsel kent merkezinin mimari ve çevresel
nitelikleri ile geleneksel doku özelliklerini korumak ve geliştirmek
üzere, korumaya ilişkin mevcut yasal
çerçeve ile Konya Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulu Kararları uyarınca;
· Geleneksel çarşıların yoğunlaştığı
Bedesten, Kapu ve Aziziye Camileri ile
Alâeddin Caddesi çevresi ile Mevlana Külliyesi ve Piri Mehmed Paşa Külliyesi
ve çevresi için hazırlanan Koruma Planlarını bütünleştirmek,
· Kent merkezinin bu kesiminde ulaşım,
servis, otopark, kullanım ve koruma sorunlarını çözmeye yönelik öneriler
geliştirmek,
· Konya geleneksel çarşıları ile
Merkezi İş Alanları'nı bütünleştirecek ve böylece korumayı gerçekleştirecek,
sürdürülebilir bir kent merkezi oluşturmaya yönelik fiziki, örgütsel, parasal
öneriler geliştirmek,
· Geleneksel Konya mimarisinin kültürel
öğelerini, koruma ve kullanma dengesi içerisinde yaşama katacak öneriler
geliştirmek,
· Yaya, taşıt ve servis ulaşımının
güvenliğini sağlamak, Konya Kent Merkezi bütünü içinde yaya yolları (promenat)
ve yaya bölgeleri ile bisiklet yolları oluşturmak,
· Uygulamaya yönelik proje paketleri
oluşturarak, bu alanlarda çağdaş koruma, Şehircilik, kentsel tasarım ve peyzaj ilkeleri
uyarınca düzenlemeler yapılmasına yönelik ilkeleri belirlemek,
· Plan bütününde arazi kullanımı ve
uygulamaya yönelik planlama ilkelerini oluşturmak,
Amacıyla koruma, sağlıklaştırma ve
geliştirmeyi öngören bir planlama çalışması yapılmıştır13.
Planlama
alanında, arazi kullanımı, kat yüksekliği, yapı kalitesi ve benzeri yapısal
analizler yapılmıştır. Açık ve yeşil alanlar, geleneksel doku ve bu dokuya
aykırı çok katlı yapılaşmış alanlar, ulaşım sistemi (yaya/servis/taşıt),
otoparklar, taksi/dolmuş/otobüs durakları, panaromik bakı ve vista noktaları,
çevresel değer taşıyan öğeler (çeşme/sebil, şadırvan, kabaltı vb.)
çevresel/görsel sorunlar (çöp, gürültü, altyapı sorunları) ve benzeri
çevresel saptama çalışmaları
yapılmıştır. Planlama alanının tümünde fotoğrafik saptama ve belgeleme
çalışması yapılmıştır [6].
Tarihsel
Kent Merkezi'ni yakın çevresi ile bütüncül olarak verebilmek amacıyla halihazır
haritalar birleştirilerek analiz, değerlendirme ve sentez çalışmaları
tamamlanmıştır.
Bu
çalışmalar:
· Sınırlar
/ Sit Alanları ve Tescilli Yapılar,
· Arazi
Kullanımı, (Zemin Kat/Zemin Üstü, Kat Yüksekliği,
· Yapı
Malzemesi ve Kalitesi,
· Trafik
Düzeni,
· Çevresel
Değerlendirme, Mimari Değerlendirme,
olarak
hazırlanmış ve Plan Kararları verilmiştir.
(Proje Tasarım; Mehmet Tunçer, UTTA Planlama, Projelendirme LTD. ŞTİ., )
II.3.2. KORUMA PLANI’NIN ULAŞIM
KARARLARI
a.
Raylı Toplu Taşın Sistemi, Taşıt /
Servis Yolları ve Otoparklar
Alâeddin Tepesi ile Mevlana Külliyesi
arasındaki ana aksın yayalaştırılması 1970 yıllarından buyana düşünülmektedir.
Koruma-Islah İmar Planı da bu düşünceyi benimsemiş ve bu hedef doğrultusunda merkezin
bu kesimin ulaşım gereksinimi kuzey ve güneydeki ring yollarla ve Raylı Toplu Taşın Sistemi (RTTS) ile sağlanmıştır. Günümüzde RTTS Kuzeyde Selçuk
Üniversitesi Kampusundan ve Otobüs Terminalinden başlıyarak, Nalçacı Caddesini
takip etmekte ve Belediye önünden Alâeddin Tepesine ulaşmaktadır.
Önemli bir arkeolojik değer olan Alâeddin
Tepesi ve üzerinde yer alan Selçuklu eseri Alâeddin Camii, raylı sistemin titreşimlerinden
etkilenmektedir. Alâeddin Camii çökme tehlikesi geçirmiş ve uzun yıllar süren
büyük çaba ve masraflarla onarılmıştır. Bu konuda çeşitli kurul kararları
alınmıştır ve RTTS’ nin kaldırılması için açılan davalar bu tarihte sürmektedir.
Koruma Planı’nda, doğu-batı doğrultusunda da RTTS önerilmiş ve bu sistemin Alâeddin
Tepesi ile Mevlana Külliyesi ve Mevlana Kültür Merkezi arasında işletilmesi ve
kentin doğusunu bağlayacak şekilde geliştirilmesi önerilmiştir (Bkz. Plan 1).
FOTOĞRAF 12. ALÂEDDİN TEPESİ VE RTTS
Koruma Planı sonrasında; 1998 – 2001
yılları arasında hazırlanan Konya Ulaşım Ana Planı kapsamında da bu aksın
öncelikle ele alınması önerilmektedir[7].
Planlama alan sınırı içinde, İplikçi Camii, Hükümet Meydanı ve Mevlana
Külliyesi önünde olmak üzere üç adet RTTS durağı planlanmıştır. Yaya aksları ve
meydanlar bu duraklara bağlı olarak tasarlanmışlardır[8].
Ancak, Alâeddin Tepesi çevresinde
ring yapan tramvay sisteminin, Alâeddin Camisine zarar verdiği iddiası ve
sistemin buradan kaldırılması istemi ile açılan dava planın hazırlandığı
tarihte sürdüğünden, buna bağlı doğu aksının “hukuksal sorunlar çözümlenene kadar” lastik tekerlikli toplu taşın
sistemi olarak nitelendirilmesi uygun görülmüştür.
RTTS gerçekleştirilene kadar ana
arterin güney kesiminin yayalaştırılması ve kuzeyinin de Alâeddin-Mevlana
doğrultusunda tek yönlü olarak trafiğe açık olması önerilmektedir. RTTS’nin de
İstanbul Beyoğlu’ndaki gibi nostaljik niteliği olan bir tramvay olmayıp, Konya
Metropoliten Alanı doğu kesimini Tarihsel Kent Merkezine bağlayacak toplu
taşımacılığa yönelik bir tramvay sistemi olması öngörülmüştür.
Kuzey ringi 14,50 metre , güney
ringi (Altan Bey, Hotuz Sokak) ise 12,00 metre genişliğinde planlanmıştır. Bu
caddelerin, çevresinde çok katlı yapılaşmalar bulunması nedeniyle daha fazla genişletilmesi
mümkün olamamıştır (Bkz. Plan 1).
Tek yönlü olarak kullanılmaları halinde
etkin olabileceklerdir. Bu yollara seçenek yollar oluşturulması da yoğun
yapılaşma nedeniyle mümkün olamamaktadır. Ancak Katlı Otopark çevresinde bir
seçenek yol daha geliştirilmiştir. Güneyden geçen servis yolu üzerindeki yapının
(Başarılı Han) planda kaldırılması nedeniyle davalar açılmış, Koruma Planı
kararları iptal edilmiş ve Koruma Plan yeniden ele alınmıştır. Bu süreç sonraki
bölümlerde daha kapsamlı olarak ele alınacaktır.
Ayrıca, Raylı Toplu Taşın Sisteminin
(RTTS) geliştirilmesi sonrasında bu yolların servis yolu niteliğine dönüşmesi
önerilmiştir. Konya Anakent bütününden geleneksel merkez kesimine ulaşımın
ağırlıklı olarak RTTS ile olması hedeflenmiştir.
Koruma Planında yer alan merkezi otoparklar:
· Özel Proje Alanı 4: Şerafeddin Camii doğusunda, Ali Efendi Kütüphanesi
yanında, Vakıflar Bölge Müdürlüğü ve Yapı Kredi Bankası önünde yaklaşık 80
araçlık bir yeraltı otoparkı (Bu otopark daha sonra Şerafeddin Camisi’ ne zarar
verebileceği düşüncesi ile iptal edilmiştir),
· Özel Proje Alanı 5: Hükümet Konağı batısında, Altanbey Sokak ile Mevlana
Caddesi arasında yaklaşık 220 araçlık bir yeraltı otoparkı (Mimari projeleri
hazırlanmış ancak daha sonra iptal edilmiştir),
· Özel Proje Alanı 6: Asri Camii arkası, İplikçi Camii batısı, Emir
Pervane, Karahöyük ve Ahuveyn Kardeşler Sokaklar ile çevrelenen ve
kamulaştırması tamamlanmış alanda, yaklaşık 55 araçlık bir yeraltı otoparkı
(inşa edilmiştir),
Oluşturularak merkezdeki otopark
gereksiniminin çözülmesi öngörülmüştür.
· Mevlana Çarşısı altındaki büyük yeraltı
otoparkının yetersiz kullanımın önlenmesi amacıyla, zemin altından Mevlana
Külliyesine bağlanması öngörülmektedir.
· Piri Mehmed Paşa külliyesi kuzeyinde,
Hacı Ali Ağa Han Çevresi koruma amaçlı planda “Hanlar Bölgesi” olarak tasarlanan
ve daha sonra Piri Mehmet Paşa Çarşısı inşa edilen kesimin altında bir yeraltı
otoparkı planlanmış ve uygulanmıştır.
· Karatay Belediyesi güneyde Şerefoğu ve
Altın Çeşme Sokakları tarafından çevrelenen adada, 4 katlı otoparkı
tamamlayarak hizmete açmıştır. Bu otoparkın Hükümet Meydanının güney kesiminde
yer alan Kapu Camii çevresindeki geleneksel çarşı / arasta kesiminin otopark
ihtiyacını karşılaması öngörülmüştür.
· Ayrıca kuzeyde, Karatay Belediyesi
tarafından İstanbul Caddesi üzerinde de bir katlı otopark yapımı için
kamulaştırma çalışmaları tamamlanmış, ancak daha sonra yapımından
vazgeçilmiştir.
Belediye yetkilileri tarafından bu
otoparkların ağırlıklı olarak merkezde çalışan işyeri sahipleri tarafından
kullanılmasının düşünüldüğü belirtilmektedir. Tarihi Kent Merkezine ulaşımın RTTS, bisiklet
ve yaya ağırlıklı olarak planlandığı ve “Mevlana
Promenatı” nın kesitinin buna uygun olarak yeniden ele alınması gerektiği Koruma
Planı’nda vurgulanan başlıca hususlardır.
b. Gereğinde servis yolları:
Gereğinde servis yolları; Mevlana Promenatı uygulanarak arasta ve çevresi yayalaştırıldığında bu sistemin
işlerliğini destekleyecek yollar olarak planlanmıştır. İstanbul Caddesi, Tevfik
Paşa Caddesi, Vali Muammer Sokak (Hükümet Konağı Arkası), Babalık Sokak belirli
saatlerde hizmet verecek (saat 19.00 sonrası ile 7.00 öncesinde) gereğinde servise açılacak
ulaşım aksları olarak düşünülmektedir.
Bu cadde ve sokakları denetimli
olarak (ağır vasıtalar hariç), çöp kamyonu, gıda servisleri ve benzeri servis
amaçlı diğer araçlar kullanabileceklerdir. Acil durumlarda ise itfaiye,
cankurtaran gibi acil hizmet araçlarının günün her saatinde girebileceği
şekilde düzenlemeler yapılması öngörülmektedir [9].
Gereğinde Servis Yolları’na; düzgün
yontulmuş (üretilmiş) ve derzsiz döşenmiş Arnavut kaldırımı veya parke taş
döşenmesi, asfalt ya da beton ile kaplanan sokakların, ortadan akışlı parke taş
kaplama haline dönüştürülmesi önemli bir plan kararıdır.
c. Düzenlenecek Yaya ve Bisiklet
Yolları (PROMENAT)
Koruma Planlaması çalışmalarının
önemli amaçlarından biri Alâeddin tepesi ile Mevlana Külliyesi arasının
yayalaştırılmasıdır. Daha önceki İmar Planları’ nda bu kararın bulunduğu görülmektedir.
Günümüzde geliş ve gidiş (çift iz)
olarak trafiğe açık olan bu “Kent
Omurgası” güzergâh yaya trafiğine ayrılmış, bu aksa paralel olarak,
kuzeyinde ve güneyinde açılması öngörülen iki adet toplayıcı yol ile bir merkez
ringi oluşturulması öngörülmüştür. Bu ring, ışınsal gelişen kentin, çevresinden
geleneksel merkeze daha kolay ulaşımı sağlayacaktır. Mevlana Promenatı üzerinde batı-doğu doğrultusunda aynı zamanda
“Bisiklet Özel Yolu” yer alması da önemli bir Koruma Planı karardır.
Geleneksel Konya Çarşılarının
yoğunlaştığı “Arasta/Bedesten”
kesimi, Aziziye, Kapu, İplikçi ve Şerafeddin Camii çevreleri “KENTSEL TASARIM
ALANLARI” olarak düşünülmüş, bu
alanların yaya ağırlıklı, geleneksel kent mekânlarının sergilendiği bir bölge
haline dönüşmesi öngörülmüştür.
Koruma Planı’ na göre düzenlenecek
ana yaya aksları:
· Mevlana Promenatı: Mevlana Caddesi boyunca Alâeddin Tepesi ve Alâeddin
Külliyesi’ni, İplikçi Camii, Şerafeddin Camii, Hükümet Konağı ve Mevlana
Enstitüsü aracılığıyla Selimiye Camii’ne ve Mevlana Külliyesi’ne bağlayan ana yaya aksıdır.
· Aziziye Promenatı: Katlı
Otopark’tan başlıyarak, Kapu Camii, Aziziye Camii, Selimiye Camii gibi önemli
anıtsal yapıları birbirine bağlayan ana yaya
aksıdır.
· Dülgerler Promenatı: Sulu
Han, Buğday Pazarı vb önemli tarihsel hanları, Mecidiye Han ve Kapu Camii’ne
bağlayan ana yaya aksıdır.
Bu akslar özel plan ve projeler ile
düzenlenecek ve tamamen yayaya ait olacak yaya akslarıdır.
Koruma Planı’ na göre düzenlenecek başlıca
yaya bölgeleri:
· Geleneksel Bedesten/Arasta Kesimi Yaya Bölgesi,
· Mahkeme Hamamı ve Şerafeddin Camii Çevresi Yaya Bölgesi,
Kentsel Tasarım Alanları; özel
projeler ile düzenlenecek ve acil durumlar dışında araç girmeyecek yaya
bölgeleridir.
Yaya akslarına ve düzenlenecek
yaya bölgelerine ilişkin 1/500 ya da 1/200, 1/50....1/1 (detaylar) ölçekli
“Kentsel Tasarım”, “Peyzaj” ve “Kent Mobilyası” projeleri hazırlanması
önerilmektedir.
Yaya aksları ve
bölgelerinde öncelikle altyapı (atık su, içme suyu, elektrik, doğalgaz, tele
iletişim) sorunlarını çözmeye altyapı projeleri hazırlanacak ve/veya kentsel
tasarım projeleri ile birlikte hazırlanacaktır. Yangın önlemi için zemine
yangın suyu için ayrı bir sistem döşenmesi ve uygun konumda yangın muslukları
konulması gerekli ve önemli görülmektedir. Belediye yetkilileri ile yapılan
görüşmelerde yangın konusunun özellikle kumaş, giyim eşyası, ayakkabı ağırlıklı
ticari bölge olan Arasta kesiminde büyük önem taşıdığı belirtilmiştir.
II.3.3. KENTSEL TASARIM
ALANLARI (ÖZEL PROJE ALANLARI)
II.3.3.1. TARİHSEL TİCARİ KENTSEL SİT ALANI / BEDESTEN DÜZENİNİN
KORUNACAĞI ALAN (ARASTA KESİMİ) KORUMA AMAÇLI KENTSEL TASARIM PROJESİ
Koruma Planı uyarınca Arasta Kesimi
olarak anılan ve “Geleneksel Bedesten Düzeninin Korunduğu Alanda“, Koruma
Amaçlı Bir Kentsel Tasarım projesinin hazırlanması gereklidir. İmar İşleri Dairesi
Başkanlığı “Konya Tarihsel Kent Merkezi
Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Projesi” hazırlanmasını Aralık 2000 tarihinde
başlatmıştır [10].
Aziziye Camii, Kapu Camii ve
çevresini içeren alanda 1/200 ölçekli Koruma Amaçlı Kentsel tasarım Projesi ve
raporu hazırlanmış ve Konya K.T.V. Koruma Kurulu’na iletilmiştir [11].
İmar İşleri Başkanlığı’na Konya
Tarihsel Kent Merkezi Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Projesi kapsamında yapılan kentsel
tasarım çalışmaları sunulmuştur [12].
Bu Proje yanı sıra tüm sit alanlarını ve yapılan koruma amaçlı planları ve projeleri bütünleştirilecek bir çalışma hazırlanmıştır. Bu çalışmada “Piri Mehmed Paşa Koruma Planı”, “Mevlana Çevresi Düzenleme Projesi”, “Tarihi Kent Merkezi Koruma Planı”, “Alâeddin ile Mevlana Arası Yayalaştırma Projesi” ve “Hükümet Meydanı Kentsel Tasarım Projesi”, “Arasta Kesimi Kentsel Tasarım Projesi” birleştirilerek, gerçekleştiğinde nasıl olacağını gösteren 1/500 ölçekli bir maket hazırlanmıştır [13].
Bu Proje yanı sıra tüm sit alanlarını ve yapılan koruma amaçlı planları ve projeleri bütünleştirilecek bir çalışma hazırlanmıştır. Bu çalışmada “Piri Mehmed Paşa Koruma Planı”, “Mevlana Çevresi Düzenleme Projesi”, “Tarihi Kent Merkezi Koruma Planı”, “Alâeddin ile Mevlana Arası Yayalaştırma Projesi” ve “Hükümet Meydanı Kentsel Tasarım Projesi”, “Arasta Kesimi Kentsel Tasarım Projesi” birleştirilerek, gerçekleştiğinde nasıl olacağını gösteren 1/500 ölçekli bir maket hazırlanmıştır [13].
Arasta Kesimi Kabul Komisyonu,
birtakım düzeltme ve ilave isteklerde bulunmuş,
Arasta Kesimi Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Projesine ilişkin İnceleme
Raporu doğrultusunda gerekli düzeltme ve eklentiler hazırlanmıştır [14].
Kabul Komisyonu II. İnceleme Raporu
doğrultusunda gerekli düzeltme ve eklentilerden sonra istenen değişiklikleri
içeren rapor, proje eki ve detaylar gönderilmiştir [15].
Ağustos 2001 başında Belediye
tarafından uygun bulunan projeler görüş için Koruma Kurulu’na gönderilmiştir. Proje
içindeki alt bölgelere ilişkin kararlar aşağıda özetlenmiştir.
KENTSEL TASARIM ALANI
I - AZİZİYE CAMİİ ÇEVRE DÜZENLEMESİ
Aziziye Camii, ilk olarak 1676
yılında inşa edilmiş, 1867 yılında Sultan Abdülaziz adına yeniden yapılmıştır.
Son cemaat mahallinden sonra girilen harim kare planlıdır ve pandantifli bir
kubbe ile örtülmüştür.
Fotoğraf
13. TARİHİ TİCARET MERKEZİ İÇİNDE AZİZİYE CAMİİ
Koruma Planında Cami doğu tarafında
düzenlenmiş olan park ve şadırvanla birlikte ele alınarak 1/500, 1/200...1/1
ölçekli meydan düzenleme projeleri yapılması kararı verilmiştir. Konya Tarihi Ticari Kentsel Sit Alanı, Bedesten Düzeninin
Korunacağı Alan (Arasta Kesimi) Koruma amaçlı Kentsel Tasarım Projesi’ nde bu
kesim ele alınarak yaya mekânı olarak düzenlenmiştir.
Fotoğraf 14. AZİZİYE CAMİİ 20.yy BAŞINDA (Kaynak: Haşim Karpuz)
Aziziye Camii’ne cephesi olan
yapılarda, geleneksel Konya Mimarisi özelliklerine uyumlu cephe ve vitrin
düzenlemeleri yapılacaktır. Cami güneyinde bir havuz ve oturma mekânları,
arkadlı yürüyüş yolu düzenlemesi hazırlanmıştır.
KENTSEL TASARIM ALANI
2 - KAPU CAMİİ ÇEVRE DÜZENLEMESİ
Çarşı Camii olarak da adlandırılan
Kapu (Kapı) Camii 1658 yılında yaptırılmış, 1811 yılında yenilenmiş, daha sonra
yanmıştır. Bugünkü cami 1868 yılında yeniden yaptırılmıştır. Konya'daki ahşap
ayaklı ve kırma çatılı önemli örneklerden birisidir.
FOTOĞRAF 15. TARİHİ
TİCARET MERKEZİ İÇİNDE KAPU CAMİİ (MAKET)
(Proje Tasarım; Mehmet Tunçer, UTTA Planlama, Projelendirme LTD. ŞTİ., )
Koruma Planı’nda Kapu Camii önünde
daha geç dönemde yapılmış bulunan Şadırvan ve geleneksel kent merkezi dükkân
tipi olan tek katlı beşik çatılı, kerpiç malzemeyle yapılmış yapıların, Kentsel
Tasarım Alanı kapsamına alınarak düzenlenmesi öngörülmüştür. Daha önceleri cami
avlusunda kurulmakta olan bitpazarının buradan kaldırılması ile, bu kesimin
kamuya yönelik olarak düzenlenmesi daha kolaylaşmıştır.
Kapu Camii; batı ve güney tarafında
düzenlenmiş olan oturma yerleri ve şadırvanla birlikte ele alınarak 1/500,
1/200...1/1 ölçekli meydan düzenleme projelerinin yapılması da Koruma Planı
kararıdır. Geleneksel doku ve cami mimarisi ile uyumlu, kentsel tasarım,
peyzaj, kentsel dış mekân öğeleri tasarım projeleri Arasta Kesimi Kentsel
Tasarım Projesi’ nde hazırlanmıştır.
FOTOĞRAF 16. KAPU CAMİİ VE ŞADIRVANI ÖZGÜN HALİ
Kapu Camii’ne cephesi olan yapılarda
da, geleneksel Konya Mimarisi özelliklerine uyumlu cephe ve vitrin
düzenlemeleri yapılması öngörülmektedir. Bu yapılarda günümüzde yer alan
geleneksel el sanatları üretim ve satış ünitelerinin özgün işlevlerinin
(ayakkabıcı, zücaciye, ahşap işleri vb) korunmasına ve geliştirilmesine özen
gösterilmelidir.
KENTSEL TASARIM ALANI
3 - HÜKÜMET MEYDANI DÜZENLEMESİ
Günümüzde de Valilik Konağı (Hükümet Konağı) olarak kullanılan anıtsal yapının yapımına 1883 tarihinde Vali Sait Paşa tarafından başlanılmış, Sururi Paşa zamanında tamamlanmıştır (1887). Bina üç katlı, 30 odalı, içinde mescidi olan bir kamu yapısıdır. Cephelerde giriş revakı, köşe ve pencere dönemin barok üslubunu yansıtır.
Fotoğraf 17. HÜKÜMET KONAĞI VE MEYDANI DÜZENLEME ÖNCESİ
(Foto: M.Tunçer)
FOTOĞRAF 18. 20 YY. BAŞINDA HÜKÜMET KONAĞI VE ARASTA KESİMİ
(Kaynak: Haşim Karpuz)
(Proje Tasarım; Mehmet Tunçer, UTTA Planlama, Projelendirme LTD. ŞTİ., )
FOTOĞRAF 18. 20 YY. BAŞINDA HÜKÜMET KONAĞI VE ARASTA KESİMİ
(Kaynak: Haşim Karpuz)
Hükümet Konağı doğusunda inşa edilen yeraltı
çarşısı (Kuyumcular Çarşısı) üstü, Mevlana Promenatı ile bütünleşecek şekilde
bir “Kent
Meydanı” olarak düzenlenmesi öngörülmektedir. Bu meydan aynı zamanda ileride
RTTS durak noktası olarak kullanılacaktır. Günümüzde çeşitli törenlerin, anma
toplantılarının, kentsel aktivitelerin yapılmasına yönelik olarak düzenlenmiştir.
Gereğinde servis yolu olarak düzenlenmiş olan Tevfik Paşa caddesinin uzantısı
olan otoparkın ise Hükümet Konağı’na protokol amaçlı servis vermesi
öngörülmüştür.
MAKET FOTOĞRAFI 2: HÜKÜMET MEYDANI DÜZENLEME ALANI MAKETİ (1/500)
PLAN 2: KENT MEYDANI (HÜKÜMET
MEYDANI VE KAYALIPARK ÇEVRESİ) DÜZENLEME PROJESİ
(Proje Tasarım; Mehmet Tunçer, UTTA Planlama,
Projelendirme LTD. ŞTİ., )
Koruma Planı’ nda; Hükümet Konağı
önündeki meydanın, Kuyumcular Yeraltı Çarşısı girişi tarafında düzenlenmiş olan
oturma yerleri ile birlikte ele alınarak 1/500, 1/200...1/1 ölçekli meydan
düzenleme projelerinin yapılması öngörülmüştür. Geleneksel doku ve Hükümet
Konağı mimarisi ile uyumlu, kentsel tasarım, peyzaj, kentsel dış mekân öğeleri
tasarım projeleri hazırlanarak uygulanmıştır.
KENTSEL
TASARIM ALANI 4–5–7: HÜKÜMET MEYDANI ÇEVRE DÜZENLEMESİ
Konya Büyükşehir Belediye Başkanlığı
tarafından “Konya Kent Merkezi, Kayalı Park ve Şerafettin Camii Çevre Düzenlemesi
ve Yeraltı Garajı Mimari Projesi”
kentsel tasarım ve bitkisel tasarım projeleri (1/200, 1/50..1/1
ölçekli), 1998–1999 yılları arasında hazırlanmıştır [16]
(Bkz. Plan 2 - Maket Fotoğrafı 2).
Bu proje; daha önce Koruma Amaçlı
İmar Planı ile belirlenen Özel Proje Alanları’ ndan (ÖPA-Kentsel Tasarım Alanı)
4,5 ve 7 No. lu alanların tümünün bütüncül olarak ele alınmasından oluşmuştur.
Bu alanlar:
·
ÖPA
4: Şerafeddin Camii Yeraltı Otoparkı ve Kent Meydanı düzenlemesi,
·
ÖPA
5: PTT önü, Kayalıpark düzenlemesi,
·
ÖPA
7: Mahkeme Hamamı ve Şerafeddin Camii Çevre Düzenlemesi.
Düzenleme öncesinde Şerafeddin
Camii yanı, Mahkeme Hamamı ile Vakıflar Bölge Müdürlüğü ve Yapı Kredi Bankası
arasındaki açık alan yoğun olarak açık otopark olarak kullanılmaktadır
(Fotoğraf 19).
(lokanta,
bürolar vb) belirli bir mekân tanımlamaktaysa da herhangi bir özellik
göstermemektedir. Düzenleme öncesinde, bu kesim açık pazar (bitpazarı) olarak
kullanılmaktaydı. Var olan ve gelecekteki otopark gereksiniminin karşılanması,
“Mevlana Promenatı” nın gerçekleşmesini sağlamaya yönelik
FOTOĞRAF 19.
DÜZENLEME ÖNCESİ ŞERAFEDDİN CAMİİ ÇEVRESİ
olarak bu kesimde de 80 araçlık bir yeraltı
otoparkı projelendirilmesi ve
bunun bir katının da
yeraltı çarşısı olarak kullanılması öngörülmüştür. Bu otoparkın üzeri de, Hükümet
Meydanı ile ilişkileri kurularak “Kent Meydanı/Kültür Meydanı” olarak
düzenlenecektir. Ancak, bu yeraltı otoparkı plan onama sürecinde Vakıflar Bölge
Müdürlüğü’nün Şerafeddin Camisine ve diğer vakıf eserlerine zarar verebileceği
gerekçesi ile itirazı nedeni ile plandan kaldırılmıştır.
FOTOĞRAF 20: 1950’Lİ YILLARDA HÜKÜMET KONAĞI, ŞERAFEDDİN CAMİİ VE ALÂEDDİN CADDESİ (Kaynak: Haşim Karpuz)
Bu kesimde de; Mahkeme Hamamı, Ali
Efendi Kütüphanesi, Şerafeddin Camii ile birlikte ele alınarak 1/500,
1/200...1/1 ölçekli meydan düzenleme projeleri yapılmıştır (Bkz. Plan 2-Maket
Fotoğrafı 2) .
Bu kesimdeki Vakıf eserler ile
uyumlu, kentsel tasarım, peyzaj, kentsel dış mekân öğeleri tasarım projeleri
hazırlanmış uygulama başlatılmıştır. Bu kesimin planlama, projelendirme ve
uygulama süreci aşağıda kapsamlı olarak verilmektedir.
UYGULAMA SÜRECİ: KAMUNUN YAKLAŞIMLARI ve
KARŞILAŞILAN SORUNLAR
Hükümet Meydanı ve Kayalı Park Uygulama
Projeleri 1997 – 1999 yılları arasında hazırlanmış ve 2001 yılı ortalarında
uygulanmaya başlamıştır. Bu proje sürecinin incelenmesi koruma ile ilgili kamu
kuruluşlarının, özellikle Yerel Yönetimlerin, plan ve proje arkasında politik
destek bulunmasına rağmen uygulama yapmasında karşılaştığı zorlukları,
engelleri göstermesi bakımından önem taşımaktadır.
Konya K.T.V. Koruma Kurulu projeyi
görüştükten sonra aldığı kararda, Projenin ilke olarak uygun bulunduğunu ve
uygulamaya esas olacak diğer ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının görüşlerin
alınmasını istemiştir [17].
Bu karar uyarınca; Büyükşehir
Belediyesi tarafından İl Kültür ve Vakıflar Bölge Müdürlüğü, Elektrik Dağıtım
Şirketi (MEDAŞ) ve Türk Telekom Konya Başmüdürlüğü’nden görüş istenmiştir. Bu
görüş, tescilli Şerafettin Camii, Ziraat Bankası, Eski Postane Binası, Hacı
Hasan Camii, Hükümet Konağı, Yapı Kredi Bankası, Ali Efendi Kütüphanesinin de
yer aldığı tarihsel kentsel sit alanı ve kent meydanı düzenleme projesinin
uygulanmasına esas olmak üzere istenmiştir.
Konya Müze Müdürlüğü; söz konusu alanlar
ve ilgili düzenleme projesini inceleyerek ve aşağıdaki görüşleri geliştirmiştir
[18]
:
“Çeşitli
uygarlıklara beşiklik etmiş Konya ‘ nın bugünkü Kent Meydanı çekirdeği Anadolu
Selçuklular devrinde atılmıştır. Gelişmesini Osmanlı döneminde de sürdüren tarihsel
kent merkezindeki anıtsal yapıların tümü bu dönemlere aittir. Zaman içerisinde
bir kısmı çeşitli nedenlerle yok olan, özellik arz eden bu yapıları toprak
altından kısmen de olsa ortaya çıkarmak, gerekirse ihya etmek koruma ve çevre
bilincinin geliştiği zamanımızda kültürümüze sahip çıkma
görevimiz olduğu kanaatindeyiz”.
Bu alanda yakın tarihte yok olan
yapılar için belgelere ve kaynaklara baktığımızda;
1. ZİYAİYE MEDRESESİ: Şerafettin Camii’ nin batı yönünde idi. 1228 H. (
FOTOĞRAF 22. YIKILAN ZİAİYE
MEDRESESİ (Kaynak: Haşim Karpuz)
2. ŞEYH ŞERAFETTİN TÜRBESİ: Şerafettin Camii’ nin kıble duvarına bitişikti. Şerafettin Camisinin
ilk banisi 13. yüzyılda Şeyh Şerafettin’ dir. Bu kişinin ayrıca Şerafettin
Camii’ nin güney yönünde bir de türbesi varken, türbe 1925 yılında Konya
Belediyesi’ nce istimlâk edilerek yıktırılmıştır.
3. ULVİ SULTAN MESCİDİ VE TÜRBESİ: Konya Hükümet Konağının batısında idi. Mescit ve
bitişiğindeki türbe 1924 yılında meydanı genişletmek amacıyla yıktırılmıştır.
Mescidin kurşuni renk, yekpare mermerden oyulmuş mihrabı da Konya İnce Minare
Taş Eserleri Müzesi’nde bulunmaktadır. Mescit ve türbe bugün Konya’ da
örnekleri bulunan klasik Selçuklu Devri mimari tarzında tahminen 13. yy
sonlarında yaptırılmıştır (Bkz. Fotoğraf 23).
4. NİZAMİYE MEDRESESİ: Alâeddin Tepesi doğu yönünde Belediye
Sarayı (İş Bankası) bitişiğinde idi.
Selçuklu emirlerinden Nizamüddin Ali tarafından Hicri 635 (1237 M .) yılında
yaptırılmıştır. Mimarı Kelük bin Abdullah’
tır.
5. İRFANİYE MEDRESESİ: Şerafettin Camisinin doğusunda idi. 1810 - 1820 yıllarında Konya’ dan
müftü olan Hadimli Ahmet Efendi tarafından yaptırılmıştır. 1929 yılında
yıktırılmıştır.
6. EBU BEKİR SAMİ PAŞA MEDRESESİ VE CAMİİ: Alaeddin Caddesi üzerinde idi. H.
1262 (1845) yılında Konya Valisi Ebu Bekir Sami tarafından yaptırılmıştır.
Medrese ve camii 1924 yılında Konya Belediyesince yıktırılmıştır.
“Yukarıda bahsedilen yapılar, yok olan ancak yerleri bilinen ve bugün
meydan ve yol altında kalmış olması nedeniyle yapılacak sondaj ve kazı
çalışmalarıyla temelleri ya da kısmen yapısı ortaya çıkarılacak kültür
varlıklarıdır. Bunlardan başka bugünkü mevcut imarı tamamlanmış ve yapıların
altında kalmış olan yok olan varlıklar dikkate alınmamıştır.”
Sonuç olarak; Ulvi Sultan Türbesi
yerinde, 1954 yılında Mehmet ÖNDER tarafından kazı yapılarak yeri tespit
edilmiştir. Mescidin temellerinin ortaya çıkarılması, Şerafettin Camii
türbesinin yapılacak kazı ile yerinin tespit edilerek bugünkü mevcut zemin kotu
hizasında yükseltilmesi, her iki yapının da yerinin yeşil alan olması yapılacak
kazı çalışmasını kolaylaştıracaktır.
Diğer yapıların ise alanda yapılacak
hafriyatlar esnasında kontrol edilmesi herhangi bir kültür varlığına
rastlanılması durumunda hafriyatın ve inşai müdahalenin durdurularak Konya Müze
Müdürlüğü raporu doğrultusunda konunun Koruma Kurulunda değerlendirilmesi uygun
olacağı belirtilmektedir.
“Şerafettin Camii önündeki yeraltı tuvaleti yeniden ıslah edilerek üstüne
camii ile uyumlu bir şadırvan önerilmektedir. Mevcut şadırvan camiiyle uyumlu
olduğu görüşü ile projelendirilerek ve kurul kararıyla buraya taşınabilir.
Ancak mevcut şadırvanın kaldırılarak yeni bir şadırvanın yapılmasının buradaki
uyumu bozacağı düşünülmektedir. Projede yer alan PTT önü yeraltı otoparkı; hem bu
alanda bir kaç adet otoparkın olması, hem alana yoğunluk getirmesi, hem de önerilen
işlevin gerçekçi olmaması ve plan raporunda da “Görüntüyü kesecek”’ diye
açıklandığı gibi görüntü bozukluğu oluşturabileceği sebebiyle uygun olmadığını
düşünmekteyiz.”
Konya Kent Meydanı Düzenleme Projesi,
Konya Vakıflar Bölge Müdürlüğü teknik elemanları tarafından da incelenip görüş verilmiştir.
Bu görüşte:
“ Vakıflar Bölge Müdürlüğü sorumluluk alanı içerisinde yer alan tescilli
Şerafettin Camii, Mahkeme Hamamı, İplikçi Camii, Ali Efendi Kütüphanesi, Hacı
Hasan Camii’ ninde bu projede yer alması nedeniyle Büyükşehir Belediye
Başkanlığının ilgi yazısı ekinde gönderilen proje incelendiğinde;
1. Mahkeme Hamamı çevresinde yapılacak çevre dükkanlara ait kurul onaylı
projenin Kent Meydanı düzenleme projesinde işlenmesi,.
2. Şerafettin Camii batı tarafında varlığı bilinen Ziyayiye Medresesi’ ne
ait temeller ile Camii kıble cephesinde yer alan türbeye ait temellerin
yapılacak çalışmalar sırasında ortaya çıkarılarak, Şerafettin Camii kıble
tarafının mezarlık alanı olarak düzenlenmesi,.
3. Şerafettin Camii batısında yer alan mevcut şadırvanın, yerine işlenmesi,
4. Hükümet binasının batı tarafında varlığı bilinen Ulvi Sultan Mescidi ve
Türbesine ait temellerin çıkarılarak yerlerinin belirlenmesi,
5. Tescilli binaların çevresinde zamanla yükselen yol kotunun orijinal su
basman ve eşik kotlarına göre indirilerek (Şerafettin Camii ve Mahkeme Hamamı
çevresi ) düzenlemelerinin yapılması,
6. Ali Efendi Kütüphanesi çevresinde Kasım Halife Vakfına ait mevcut dükkânların
projede yıkılarak mülkiyet sınırları dikkate alınmadan Şerafettin Camii
Arastası adı altında düzenleme yapıldığı, bu vakfın akarının kesilmemesi için
mülkiyet sınırlarına göre ticari düzenleme yapılması,
7. Bu düzenleme içinde yer alan binalara ulaşımı sağlayacak araç giriş -
çıkış düzenlemelerinin yapılması,
8. Tamamen tarihsel bir bölge olan bu alandaki düzenleme ve çalışmalarda
tarihsel araştırmalar yapılarak çıkabilecek diğer tarihsel eser kalıntılarının korunması,
tescilli PTT binasının önüne yapılmak istenen yeraltı otoparkının yapılmasının
tarihsel çevreye zarar verebileceği, ulaşımda problem yaratacağı ve
çalışmaların bilimsel kazı ve araştırma esaslarına göre yapılmasının,
Karatay ile Meram Belediyesi sınırları
içinde; Tarihsel Kentsel Sit Alanında kalan Kent Meydanının Düzenleme Projesi
ile ilgili Konya Elektrik Dağıtım Şirketi olan MEDAŞ’ tan şirketi ilgilendiren
hususlarda görüş alınmıştır.
Bu görüşte ise; “....yapılan düzenleme projesi içerisinde şirketimize ait Şerafettin trafosu ile yer altı irtibat kablolarının bulunduğu tespit edilmiştir. Bu itibarla Şerafettin trafo binasının kaldırılabilmesi için; beslediği alanın enerji gereksiniminin karşılanabilmesi açısından alternatif bina yerinin tahsisi ile yer altı kablolarının geçişinde herhangi bir problemin oluşmaması açısından kablo kanallarının düşünülmesi uygun olacaktır” [20] denilmektedir. Bu konu yeraltı otoparkının iptalinde önemli bir etmen olmuştur.
Tarihsel Kentsel Sit Alanında Kent
Meydanının Düzenleme Projesi ile ilgili olarak Türk Telekom Konya
Başmüdürlüğünden de görüş alınmıştır. Bu görüşte; “....2-3 metre
kota kadar inildiği görülmüş olup, projenin tatbikinde mevcut yer altı
tesislerimize zarar verebileceği (Konak santralına ait, 14x1800 kapasiteli
toplam 25200 abonesi olan kablolar ile Konak-Nalçacı santrallerini birbirine
bağlayan fiber optik jonksiyon kablonun telefon görüşmesinin kesilmesi gibi) tespit
edilmiştir. Yine söz konusu projede yapımı düşünülen yeraltı otoparkının girişi
mevcut tesislerimiz ile çakışmaktadır. Bu nedenle, mevcut tesisler ve
bulundukları kotlar açısından projenin yeniden değerlendirilmesi gereklidir ” [21].
Tüm bu görüşleri değerlendiren
Büyükşehir Belediyesi yetkilileri başlangıçta yer altı ana bağlantı kablolarını
askıya alarak yer altı otoparkını yapmayı düşünmüşlerse de, daha sonra PTT ana
bağlantı hatlarının da bu kesimde PTT binasına ulaştığı belirlenince yapımdan
vazgeçmişlerdir. Mimari projelerinin tamamlanmasına rağmen yeraltı otoparkı
yapımından vazgeçilmesinin bir başka nedeni de bir sonraki bölümde ele alınacak
olan Mahkeme kararıdır.
Bu Proje; Koruma Amaçlı İmar Planı’na
yönelik olarak ileride mahkeme kararı sonucunda olabilecek değişikliklerin
yapılması koşulu ile onaylanmıştır [22].
Nisan 1999 tarihinde Konya Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu tarafından Konya Tarihsel Kent Merkezi Kent
Meydanı Düzenleme Projesi uygun bulunmuştur. Ancak birkaç hususun kurulca
tekrar değerlendirilmesine karar verilmiştir [23].
Ağustos 2001 tarihinde ise uygulamaya geçilmiştir.
“Konya,
Tarihi Kent Merkezi Projesinde ilk çalışma başlatıldı. Otopark, minibüs ve
taksi durağı olarak kullanılan alan; düzenleme çalışmaları için boşaltıldı.
Tamamlandığında Türkiye'nin en büyük kent merkezlerinden birisi olma özelliğini
taşıyacak olan Mevlana Caddesi Projesi bütün halk kesiminden de destek
görüyor.
Tarihi Kent Merkezi projesi kapsamında araç trafiğine kapatılıp yaya trafiğine açılması planlanan Mevlana Caddesi projesi tamamlanarak hayata geçirildi. Proje kapsamında yaya yolu olarak düzenlenecek Mevlana caddesinde halkın istekleri ön planda tutuluyor [24]”.
Tarihi Kent Merkezi projesi kapsamında araç trafiğine kapatılıp yaya trafiğine açılması planlanan Mevlana Caddesi projesi tamamlanarak hayata geçirildi. Proje kapsamında yaya yolu olarak düzenlenecek Mevlana caddesinde halkın istekleri ön planda tutuluyor [24]”.
KENTSEL TASARIM ALANI
5 - PTT ÖNÜ YERALTI OTOPARKI VE KENT MEYDANI DÜZENLEMESİ
Planlama ve projelendirmenin
sürdürüldüğü dönemde (1995 – 2000), otobüs, taksi ve dolmuş durağı olarak
kullanılan PTT önünün, “Mevlana Promenadı” ile birlikte düzenlenmesi kararı
Koruma Planı kararıdır. Bu kesimde; Hükümet Konağı, PTT, Ziraat Bankası gibi
kullanımların ve geleneksel çarşı kesiminin günümüzdeki ve gelecekteki otopark
gereksiniminin karşılanması, “Mevlana Promenadı” nın gerçekleşmesini sağlamaya
yönelik olarak (Altanbey Sokak Mevlana Caddesi arasında) yaklaşık 220 araçlık
bir yer altı otoparkının projelendirilmesi ve bunun iki katının da yeraltı
çarşısı olarak düşünülmesi öngörülmüştür.
Bu otopark kentsel tasarım proje
çalışmaları esnasında mimari uygulama ölçeklerine kadar projelendirilmiş, ancak
daha sonra uygulanmasından vazgeçilmiştir. Bölüm III.3’ de bu çalışmalar
detaylı olarak verilmektedir.
Bu otoparkın üzeri karşısındaki
Şerafeddin Camii Meydanı ile ilişkileri kurularak
“Kent Meydanı/Kent Parkı” olarak düzenlenmesi hedeflenmiştir. Bu park/meydan aynı zamanda RTTS durak noktası olarak kullanılacaktır.
“Kent Meydanı/Kent Parkı” olarak düzenlenmesi hedeflenmiştir. Bu park/meydan aynı zamanda RTTS durak noktası olarak kullanılacaktır.
Bu kesimin; Vakıf eserler ve Erken
Cumhuriyet Dönemi yapıları olan İplikçi Camii, PTT, Hacıhasan Camii ve Hükümet
Konağı ile birlikte ile kentsel tasarım, peyzaj, kentsel dış mekân öğeleri
tasarım projeleri hazırlanmış ve uygulanmıştır
(Bkz. Plan 2).
FOTOĞRAF
24 : PTT VE ZİRAAT BANKASI BİNALARI ÖNÜ DÜZENLEME ÖNCESİ (Fotoğraf M. İlçan)
KENTSEL TASARIM ALANI
6 - İPLİKÇİ CAMİİ ÇEVRE DÜZENLEMESİ VE YERALTI
OTOPARKI
İplikçi Camii, 1201 yılından önce
Ebul Fazl-Abdülcebbar tarafından yaptırılmıştır. Harim iki destek sırası ile üç
sahne ayrılmıştır. 1332 yılında Hacı Ebubekr tarafından genişletilmiştir.
Mihrabın sağ ve solundaki kanatlar yapılmıştır. Osmanlı döneminde yanmış ve
daha sonra onarılmıştır. En son 1945 yılında onarılmış, 1953-59 yılları
arasında Arkeoloji Müzesi yapılmıştır. İplikçi Camii
bahçesine ilişkin bir çevre düzenleme projesi Konya KTVK Kurulunda uygun
bulunmuştur. Cami bahçesinin genişletilmesine yönelik kamulaştırma ve
uygulamalar sonuçlanmıştır.
FOTOĞRAF
25 : İPLİKÇİ CAMİİ (Fotoğraf M. İlçan)
Asri Camii arkası, İplikçi Camii
batısı, Emir Pervane, Karahöyük ve Ahuveyn Kardeşler Sokaklar ile çevrelenen ve
kamulaştırması tamamlanmış alanda, yaklaşık 55 araçlık bir yeraltı otoparkı
planlanmış ve uygulanmıştır.
Cami karşısında kamulaştırılarak
düzenlenmiş bu alana yeraltı otoparkı ve çarşısı
önerilmiştir. Karatay Belediyesinin bu kesimde katlı otopark yapımını düşündüğü
öğrenilmiştir. Ancak, bu kesimde yerin altının kullanılması ve yüzeyin küçük
bir açık alan olarak düzenlenmesinin daha uygun olacağı düşünülmektedir. Nitekim
daha sonra katlı otopark yapımından vazgeçilmiş, yer altı otoparkı inşa edilmiş
ve alan açık alan olarak düzenlenmiştir.
Bu kesim de; yakın çevre ile birlikte
ele alınmış ve 1/500, 1/200...1/1 ölçekli meydan düzenleme projeleri
yapılmıştır.
KENTSEL TASARIM ALANI 7
- MAHKEME HAMAMI VE ŞERAFEDDİN CAMİİ ÇEVRE DÜZENLEMESİ
Şerafeddin Camii; klasik Osmanlı camilerinin özelliklerine sahip bir yapıdır. Caminin
yerinde ilk olarak XIII. yüzyıl ortalarında Şeyh Şerafeddin Mesud tarafından
bir cami yapılmış olduğu bilinmektedir. 1636 yılında bugünkü cami Memi Bey
tarafından inşa edilmiştir. Planı Selimiye camiine benzer. Harimi örten tek ana
kubbe kıble yönünde bir yarım kubbe ile desteklenmiştir ve ana kubbe dört fil
ayağına oturur.
Mahkeme Hamamı
ise; çifte hamam olarak 15. yüzyılın ilk yarısında Karamanoğlu II. İbrahim Bey
zamanında yapılmıştır. Değişik zamanlarda yapılan onarımlarla günümüze
gelmiştir. Her iki bölümün planı, haçvari dört eyvanlı köşeli hücreli tiptedir.
Bu kesimin de; Mahkeme Hamamı, Ali Efendi
Kütüphanesi, Şerafeddin Camii ile birlikte ele alınarak 1/500, 1/200...1/1
ölçekli çevre düzenleme projeleri yapılması öngörülmüştür. Kent meydanı yanında
bir park olarak düzenlenmesi ve bu kesimdeki Vakıf eserler ile uyumlu, kentsel
tasarım, peyzaj, kentsel dış mekan öğeleri tasarım projeleri hazırlanması plan
kararıdır. Var olan parktaki tüm ağaçların röleveleri
çıkarılarak peyzaj projelerinde değerlendirilmiştir. Daha sonra hazırlanan
“Kent Meydanı” projesi uygulanarak bu kısım Konya için gerekli olan bir yaya
mekanı haline gelmiştir.
KENTSEL TASARIM ALANI 8
- MEVLANA KÜLLİYESİ VE SELİMİYE CAMİİ
MEYDAN VE ÇEVRE DÜZENLEMESİ
Kültür Bakanlığı ile Orta Doğu Teknik
Üniversitesi, Mimarlık Fakültesi, 1993
yılında, "Mevlana Külliyesi Çevre
Düzenleme Projesi" kapsamı içerisinde; Külliye'nin yakın çevresini
içeren "Mevlana Külliyesi Mevzii
Koruma İmar Planı" nı hazırlamıştır.
Bu çalışmada; Mevlana Külliyesi’nin
yakın çevresi ile ilgili bazı acil kararlar alınmış, Konya KTVK Kurulu
tarafından "Koruma Alanı" olarak belirlenen sınırlar içinde koruma
amaçlı bir plan üretilmiştir.
Projenin amacı; "Konya'nın en önemli tarihsel ve dini merkezi olma niteliğine
sahip Mevlana Külliyesi çevresindeki tarihsel dokunun korunması, güncel
Mevlana çevresindeki doku dönüşümleri
kendi kendine bırakılmış, bu yöredeki proje tanımları yapılmadığı için alan
canlılığını yitirmiştir. Uygulanan en önemli proje olan Külliye'nin kuzey ve
doğusundaki yıkımlarda ise eski doku yok edilmiştir. Modern işlevleri içeren
yeni merkez kuzeye doğru yönlendiği için kırsal kesime ve
düşük gelirlilere hizmet sunan merkez
işlevleri yörede barınmayı sürdürmüşlerdir.
FOTOĞRAF 28. MEVLANA KÜLLİYESİ
FOTOĞRAF 29. MEVLANA KÜLLİYESİ
Mevlana Külliyesi ve
çevresinde ise; Müze ve külliyeyi ziyaret edenlerin, otopark, dinlenme,
tuvalet, abdest alma, gastronomi (yeme/içme), turistik alış veriş vb. sorunlarını çözmeyi amaçlayan bir çevre düzenlemesi, kentsel tasarım ve mimari uygulama projelerine acilen gereksinim bulunmaktadır.
FOTOĞRAF 29.
MEVLANA KÜLLİYESİ ARKASINDA BÜYÜK ORANDA YOK EDİLEN DERGÂH EVLERİ
Kültür Bakanlığı tarafından
hazırlanan projenin günümüze kadar uygulama olanağı bulamaması nedeniyle
sorunlar artarak büyümüştür.
Konya Tarihsel Kent
Merkezi Koruma Planında bu kesim için hazırlanacak kentsel tasarım projesinin, “Tarihi Kent Merkezi Koruma Amaçlı İmar Planı”
ile ulaşım ve fonksiyonel bağlantılarının mutlaka kurulması gerektiği
vurgulanmıştır.
Bu Proje; öncelikle doğu
kesimdeki yeni Mevlana Kültür Merkezi, batısındaki Mevlana Araştırma Merkezi,
Mevlana Çarşısı ve yeraltı otoparkı, Piri Mehmed Paşa Külliyesi Çevresi Koruma
Amaçlı İmar Planı ile birlikte ele alınmalı, yukarıda anılan sorunların çözümü
için kapsamlı bir kentsel tasarım, peyzaj ve mimari projeye kadar giden düzenleme
projeleri hazırlanmalıdır.
Mevlana Müzesini dini ve
turistik/kültürel amaçlı ziyaret eden sayısı (yaya, otobüs, özel araç, taksi
ile), bunun aylara dağılımı, yoğun zamanlar göz önüne alınarak ve yakın
çevrenin potansiyeli de değerlendirilerek çözümler üretilmesi gerekmektedir.
Bu kesimdeki anıtsal eserler ile
uyumlu, dinsel niteliği ile bağdaşan, “Mevlana düşüncesi ve felsefesine”
saygılı bir kentsel tasarım, peyzaj, kentsel dış mekân öğeleri tasarım
projeleri ile mimari projeler hazırlanarak uygulama yapılmalıdır. Var olan tüm ağaçların röleveleri çıkarılarak peyzaj
projelerinde değerlendirilmelidir.
KONYA MEVLANA KÜLLİYESİ ÇEVRESİ MEVZİİ KORUMA İMAR PLANI
Mevlana Külliyesi Çevresi Koruma İmar
Planı “Konya Mevlana Külliyesi Çevre
Düzenleme Projesi” kapsamında tamamlanmış, tarihi sit alanının sınırlı bir
bölümünü kapsayan bir projedir. Kültür Bakanlığı’ nın Orta Doğu Teknik Üniversitesinden
talebi doğrultusunda, ODTÜ Mimarlık Fakültesi bünyesinde oluşturulan bir ekiple
gerekli hazırlıklar tamamlanarak proje Kasım 1992 tarihinde başlatılmıştır [25].
- Projenin Tanımı Ve Sınırları
Çevre Düzenleme Projesinin kapsamı
içerisinde; Külliye’ nin yakın çevresi ile ilgili bazı acil kararların
üretiminin, bu proje ile birlikte ele alınması öngörülmüştür. Konya Koruma
Kurulu’ nun “Koruma Alanı” olarak belirlediği sınırlar temel alınmak üzere
proje kapsamında, bu alanla ilgili Mevzii Koruma imar Planı kararlarının
üretilmesi istenmiştir[26].
Koruma alanı sınırları başlangıç
oluşturmak üzere alan: 1/5000 ve 1/1000 ölçeklerinde incelenmiştir. 1/5000
ölçeğinde açılması planlanan yeni yol güzergâhları Nazım İmar Planı bünyesinde
ele alınmıştır. 1/1000 ölçekte ise mevzi imar planı değişikliği ile
sınırlanmıştır. 1/1000 ölçekli bu planda proje kapsamında ele alınması öngörülen
tarihi dokunun sınırları arazi çalışmaları sonucunda belirlenerek, önerilmiş ve
Nisan - Mayıs 1993 tarihinde Konya Koruma Kurulu ve T.C. Kültür Bakanlığı’ nca
uygun bulunmuştur.
Planlama alan sınırları; Şehit Nazım Bey Caddesi, He-Be Çelebi Sokak, Aksaray Caddesi, Hacı Veyis Cami’ sini içerecek şekilde, Hacı Veyis Sokak, Kışla Yolu Caddesi, Türkmen Sokak, Topraklık Caddesi ve Durak Fakih Caddesi’ nden geçecek biçimde belirlenmiştir [27].
- Projenin Amacı ve Kapsamı
Projenin amacı, “Konya’nın en önemli tarihi ve dini merkezi olma niteliğine sahip
Mevlana Külliyesi çevresindeki tarihi dokunun korunması, güncel sorunlarının
çözümü, alanın Mevlana Külliyesi ve yeni yapılacak olan Mevlana Kültür Merkezi
Projesi ile ilgili konum özelliklerinin değerlendirilerek buna ilişkin planlama
kararlarının üretilmesi” olarak tanımlanabilir[28].
- Alanın Nazım İmar Plan Şeması
İçindeki Yerinin Değerlendirilmesi ve 1/1000 Ölçekli Mevzii İmar Planı
Konya Mevlana Külliyesi Çevre
Düzenleme Projesi’ nin başlangıç aşamasında alanın kent içindeki yeri
irdelenerek sınırları tanımlanmış, buna bağlı olarak 1/1000 ölçekteki planlama
kararları üretilmiştir. Tanımlanan planlama sınırları içinde, belirlenen koruma
alanına ilişkin kararlar koruma planında üretilmiştir.
- Proje Alanının Kent İçindeki
Yeri
1967 onanlı Konya İmar Planında Proje
Alanına ilişkin olarak aşağıdaki kararlar bulunmaktadır:
1. Alâeddin Tepesi ile Mevlana Külliyesi
arasındaki bağlantı yaya yoluna dönüştürülmekte, çevresindeki kullanımlar kültür,
yönetim ve ticari işlevlerle desteklenmektedir.
2. Bu yaya aksı; Külliye ile Üçler
Mezarlığı arasındaki eski Aksaray Caddesi’nde devam ettirilmekte, ancak
belirsiz bir şekilde bitirilmektedir.
3. Mevlana Külliyesi doğuya doğru konut
dokusunun yerine önerilen Kültür Merkezi ile bütünleştirilmektedir.
4. Yaya yolunu kucaklayan bölgede
önerilen taşıt yolları kent merkezinden doğuya, çevre yoluna doğru uzanacak
şekilde tasarlanmıştır.
1970 sonrasında Nazım Plan kararları
doğrultusunda yeni kentin kuzeyde bilinçli bir şekilde geliştirilmesine bağlı
olarak, mevcut kent kendi dokusu içinde dönüşmeye bırakılmıştır. O dönemde
tarihsel dokuya ilişkin herhangi bir çalışma yapılmadığı için kentsel
dönüşümler sağlıklı olmamış ve bu tür dokular tahrip olmuştur.
Diğer yandan kentin yeni gelişme
alanları kuzeye doğru yönlendirildiği için Mevlana Külliyesi’ nin kuzey, doğu
ve güneyindeki alanlarda daha düşük gelir grupları yerleşmiş, yeni kentsel
rantların (getirim) oluştuğu bölgelere göre bu bölgeler canlılıklarını
yitirmişlerdir.
Yollar boyunca ovaya doğru uzanan
yapılaşmalar ve gerisindeki büyük bahçeli doku, imar planında konut mahalleleri
olarak düzenlenmiştir. Böylece mülkiyet dönüşümleri de oluşmuştur. Ancak,
kentin tarihsel özünü oluşturan Mevlana Külliyesi’ nin kuzeydoğu, doğu ve
güneydoğusu, kuzeydeki gelişmelerle yarışamadığı için kararsız bir geçiş
bölgesine dönüşmüştür.
·
Proje Alanının Sorunları
Yakın çevredeki en büyük sorun, kentin
en önemli odak noktasını oluşturan Mevlana Külliyesi’ nin kuzeydoğu, doğu ve
güneydoğusunun bu öğenin varlığı ile çelişmesidir. Kentin kuzeye geliştirilmesi
tarihsel doku açısından olumlu sonuçlar vermemiş, meydana gelen kısıtlı kentsel
dönüşümler sağlıklı ve canlı bir çevre yaratamamıştır[29].
Daha sonra bu dönüşümü hızlandırmak
ve düzenlemek için anayollar boyunca getirilen kat artırımları ile fiziksel
ölçekteki blok önerileri, yatırımlar bu yöne kaymadığı için başarılı
olmamıştır.
Alaeddin - Mevlana yaya aksını destekleyen
kuşak yollardan kuzeydeki doku nedeniyle tümüyle açılamamış, daha sonra ilan
edilen Sit Alanı nedeniyle belirli bir noktada durmuştur. Proje bağlamında bu
yol yeniden ele alınmış ve koruma alanını en az zedeleyecek biçimde
düzenlenmiştir.
Üçler Mezarlığı’nın varlığı yöredeki
canlılığın oluşmaması açısından önemli bir sorunsal yaratmaktadır. Bu
mezarlığın tarihsel kimliği ile yeni gömülerin sürdürülmesi arasındaki
çelişmenin giderilmesi yönünde mutlaka çalışmalar yapılmalıdır.
Kuzeydeki gelişmelerde bilinçli
politikalar yürütülürken, Mevlana çevresindeki doku dönüşümleri kendi kendine
bırakılmış, bu yöredeki proje tanımları yapılmadığı için alan canlılığını
yitirmiştir. Uygulanan en önemli proje olan Külliyenin kuzey ve doğusundaki
yıkımlarda ise eski doku yok edilmiştir.
Sonuç olarak modern işlevleri içeren
yeni merkez kuzeye doğru yönlendiği için kırsal kesime ve düşük gelirlilere
hizmet sunan geleneksel merkez işlevleri yörede barınmayı sürdürmüşlerdir.
- Proje Alanının Potansiyelleri
Proje Alanı’ nı etkileyebilecek olası
gelişmeler aşağıda özetlenmektedir:
1. Bu yöreden sorumlu Karatay
Belediyesi’nin elindeki en büyük kültürel miras, Mevlana Külliyesi’ dir.
Külliye ve çevresinde tanımlanan diğer Proje Alanları, bu Belediye’ nin
Büyükşehir Belediyesi ile birlikte üzerinde titizlikle durması ve geliştirmesi
gereken konulardır.
2. Mevlana’ nın yerel, ülkesel ve
evrensel boyutlardaki önemi artarak sürmektedir.
3. Üçler Mezarlığı’ nın hemen
kuzeyindeki eski askeri bölgede inşa edilen Mevlana Kültür Merkezi yerinde bir
karardır ve kentin bu yöndeki canlılığını arttırıcı önemli bir etkendir.
4. Aleaddin - Tatlıcak tramvay hattı ile
birlikte, Aleaddin - Mevlana - Kültür Merkezi yeni bir bütünlük oluşturabilecek
kapasitededir.
5. Daha önce bir sorun olarak sunulan
geleneksel tarihi merkez işlevleri, bilinçli politikalarla desteklendiğinde
yöredeki ziyaretçilere önemli hizmetler sunabilecektir.
6. Kentsel coğrafya açısından, kentin
sürekli olarak kuzeye gelişmesi beklenemez. Tarihi kentin çevresi daha uzun
dönemlerde büyük bir olasılıkla canlılığına kavuşacaktır. Çünkü konum olarak
merkeze yakındır. Ancak bu çerçevede oluşacak kentsel dönüşümlerin mutlaka
bilinçli politikalarla düzenlenmesi gerekir.
- Proje Alanının Tanımı
Proje alanı, Konya Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kurulu’ nun 18.11.1988 gün ve 322 sayılı kararı ile
belirlenen Tarihi Sit Koruma Alanı’ nın bir bölümünü kapsamaktadır. Koruma
Alanı; Mevlana Külliyesi ve bunun bahçesi olarak düzenlenen kamulaştırılmış
alanı, Üçler Mezarlığı’ nı, Külliye’ nin güneyindeki ticaret ve konut,
batısındaki tarihi ticaret ve kuzeyindeki konut dokularının bir bölümünü
kapsamaktadır.
- Kararlar
Proje alanına ilişkin tespit ve
değerlendirmelerin sonucunda; projenin amaçlarına uygun olarak kararların
oluşturulmasında şu ilkeler benimsenmiştir [30]:
1. Alanda var olan korunacak değerleri
ve doku özelliklerini korumak,
2. Mevzii İmar Planı (1993) kararlarını
destekleyecek türde, yapı adaları ölçeğinde gerçekçi kararlar üretmek,
3. Mevlana Külliyesi’ nin odak noktası
özelliğini kuvvetlendirmek, bunun için kuzey ve doğu yönlerdeki dokular ile
daha güçlü ulaşım bağlantıları kurmak,
4. Korunacak yapılar için işlev
değişimine olanak veren yeni potansiyeller yaratmak,
5. Alandaki kullanıcı grubunu yerinde
tutmayı hedefleyen ve büyük ölçüde mülkiyet dönüşümleri öngörmeyen bir model
geliştirmek,
6. Korunacak parsellerde yeni yapılanma
hakları tanımlayarak; mülkiyet sahipleri açısından korumaya kaynak oluşturmak,
7. Mevcut dokunun çok dönüştüğü ve
koruma gereklilikleri açısından referans oluşturamadığı durumlarda; mülkiyet
sınırlarını gözeterek, parsellerin ulaşılabilirlik sorunu çözen bir tavır ile
yeni yapı haklarını tanımlamak,
8. Mevcut dokunun özelliklerini
yitirdiği; yapı erki ve düzeni açısından çok sorun barındıran yapı adalarında
mülkiyet sorunları da var ise; yapı adasının konum özelliklerini ön plana
çıkaran radikal müdahaleler yapmak [31].
KENTSEL
TASARIM ALANI 9 - KARATAY KÜLLİYESİ
ÇEVRE DÜZENLEMESİ
Karatay Medresesi; 1251 yılında
Selçuklu emirlerinden Celaleddin Karatay tarafından yaptırılmıştır. Zaman
içinde, bazı bölümleri yıkılmıştır. Ana planı; ortadaki avluya batıda tek bir
eyvan açılmakta, köşelerde kubbeli odalar bulunmaktadır. Kuzey, güney ve doğu
hücreleri beşik tonozla örtülüdür. Taç kapı yapının ekseninde değildir. Kubbeli
odadan sonra orta avluya girilir. Ortada havuzu da olan avlu 12.10x12.00 m.
ölçülerindedir. Kuzeybatı köşedeki kubbeli odada Celaleddin Karatay gömülüdür.
Avlunun yan duvarları, yelpaze trompludur. Kubbesi çini mozaiklerle süslüdür.
Portalde taş işçiliği (kakma) önemlidir. Kitabe kuşakları, geometrik geçmeler,
panolar, mukarnaslı kapı kavsarası Selçuklu taç kapıların en olgun örneğini
sergiler [32].
Koruma Planı Kararları uyarınca;
Karatay Külliyesi çevre düzenleme çalışmalarının yapılması ve Kentsel Tasarım
Alanı olarak değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışma henüz yapılmamıştır.
Bu kesimdeki anıtsal eserler ile uyumlu bir kentsel tasarım, peyzaj, kentsel
dış mekân öğeleri tasarım projeleri ile mimari projeler hazırlanarak uygulama
yapılmalıdır. Var olan tüm ağaçların röleveleri çıkarılarak peyzaj
projelerinde değerlendirilmelidir.
Koruma Planı’ nda
belirlenen; Kentsel Tasarım Projelerinin (ÖPA) hazırlanması sonrasında ilgili
Kurum ve kuruluşların (Vakıflar Bölge Müdürlüğü, Konya Büyük Şehir Belediyesi,
Müze Müdürlüğü, Karatay Belediyesi, Meram Belediyesi, Konya Valiliği, vd.)
görüşü alınması ve Konya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu tarafından
onaylanarak yürürlüğe girmesi kararı verilmiştir [33]. Projelendirme ve uygulama esnasında çevredeki
anıtsal yapılara herhangi bir zarar verilmemesi esastır.
Adı geçen bütün “Özel
Proje” lerin uygulanması esnasında yapılacak her türlü kazının Müze Müdürlüğü
denetiminde yapılması, her hangi bir taşınır ya da taşınmaz, eser, buluntu,
kalıntıya rastlanıldığı zaman yasal sürecin uygulanması Koruma Planı kararıdır.
Projelendirme ve uygulama esnasında çevredeki anıtsal yapılara herhangi bir
zarar verilmemesi esastır.
[1] Konya BŞB İmar
İşleri D.Bşk.lığının Hesap İşleri D.Bşk.ına yazdığı 05.08.1996 gün, 1635 sayılı
yazı.
[2] Kültür Bakanlığı,
Konya Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulu Müdürlüğü’nün 08.10.1996 gün,
B.16,0.KTV.4.42.00.00/42.720/827 sayılı yazısı.
[3] Konya BŞB İmar
İşleri D.Bşk.lığının 11/12/1996 gün, 2566 sayılı yazısı.
[4] Kültür Bakanlığı,
Konya Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulu’nun 20.02.1997 Tarih ve 288
Sayılı Kararı.
[5] Kültür Bakanlığı,
Konya Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulu’nun 13.03.1997 Tarih ve 290
Sayılı Kararı.
13 Konya Tarihi Kent
Merkezi Koruma Amaçlı İmar Planı, “Araştırma Raporu”, Ekim 1996, UTTA Planlama,
Projelendirme & Danışmanlık Ltd. Şti.
[6] “Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma Amaçlı İmar
Planı” , “Araştırma Raporu”, UTTA Planlama Ltd., Ekim 1996.
[7] “Konya Ulaşım Ana Planı”, Ulaşım-Art
Ltd. tarafından hazırlanmıştır.
[8] Konya Tarihi Kent
Merkezi Koruma Amaçlı İmar Planı, “Araştırma Raporu”, Ekim 1996, UTTA Planlama,
Projelendirme & Danışmanlık Ltd.
[9] Konya Tarihi Kent
Merkezi Koruma Amaçlı İmar Planı, “Araştırma Raporu”, Ekim 1996, UTTA Planlama,
Projelendirme & Danışmanlık Ltd.
[10] Konya Büyükşehir
Belediyesi’nin 04/12/2000 gün, 2782
sayılı yazsı.
[11] UTTA Ltd., 01/09/2000 tarihli yazı.
[12] UTTA Ltd., 02/02/2001 tarihli yazı.
[13] Maket mimar Ziya
TUNCAY tarafından hazırlanmıştır.
[14] 18/07/2001 gün,
K.42.BŞB.3.02.1.01/2375/2743 sayılı Konya Büyükşehir Belediye Başkanlığı, İmar
İşleri daire Başkanlığı yazısı.
[15] UTTA, 11/07/2001
tarihli yazı.
[16] UTTA’nın Büyükşehir
Belediyesi’ne yazdığı 07/12/1998 tarihli yazı.
[17] Konya Kültür ve
Tabiat Varlıkları Koruma Kurulunun 24.09.1999 Tarih ve 3616 Sayılı Kararı.
[18] Konya Valiliği, İl
Kültür Müdürlüğünün 04.09.1999 gün ve 2481 sayılı yazısına cevaben Müze
Müdürlüğünün yazdığı 24/12/1999 gün B.16.AMG.4.42.00.01/720-1329 sayılı görüş,
hazırlayanlar; BENLİ Y., Arkeolog., KOYUNCU, M., Arkeolog.
[19] Konya Vakıflar Bölge
Müdürlüğü’nün Büyükşehir Belediye Başkanlığının 25.10.1999 gün ve 2067 / 3603
sayılı yazısına cevaben yazdığı 05/11/1999 gün, B.02.1.VGM.1.16.00.04/062
42.00/3024 sayılı yazı, hazırlayanlar; KOCADAĞISTAN, Y., Mimar, GENÇ, İ., İnş . Müh.
[20] MEDAŞ (Meram
Elektrik Dağıtım A.Ş.) Gn.Md.’nün Büyükşehir Belediyesine yazdığı 19/11/1999
gün, B.15.2.MEDAŞ.4.42.00.11/TSS.3.4749 sayılı yazı
[21] Türk Telekom Konya
Başmüdürlüğü’nün Büyükşehir Belediyesine yazdığı 10/11/1999 gün,
B.11.2.TTS.4.42.00.07/63412-E 5628 sayılı yazı
[22] UTTA’nın Büyükşehir
Belediyesi’ne yazdığı 15/04/1999 tarihli yazı.
[23] Konya Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu, Büro Müdürlüğü’nün 10/10/2000 gün,
B.16.0.KTV.4.42.00.00/42.00.866/903 sayılı yazısı.
[24] “Tarihi Kent Merkezinde İlk Çalışma”,
2003, Konya Büyükşehir Belediye Açıklaması.
[25] Orta Doğu Teknik Üniversitesi,
Mimarlık Fakültesi- Kültür Bakanlığı, Ağustos 1993, “Konya Mevlana Külliyesi
Çevresi Mevzii Koruma İmar Planı Raporu”.
[26] Külliye Koruma Alanı, Konya Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu’nun 18.11.1988 gün ve 322 sayılı kararı ile
belirlenmiştir.
[27] 30,
22, 24, 25, 26, 28, 27, 19, 18 Nolu adanın güney kısmı, 37,36 nolu adanın batı
ucu ile 40 nolu yapı adalarını içermektedir.
[28] Orta Doğu Teknik Üniversitesi,
Mimarlık Fakültesi, “Konya Mevlana Külliyesi Çevresi Mevzii Koruma İmar Planı
Raporu”, 1993.
[29] Orta Doğu Teknik Üniversitesi,
Mimarlık Fakültesi, “Konya Mevlana Külliyesi Çevresi Mevzii Koruma İmar Planı
Raporu”, 1993.
[30]
ODTÜ Proje Raporu, 1993,
y.a.g.e.
[31] ODTÜ Proje Raporu, 1993,
y.a.g.e., S.144-145
[32] KARPUZ, H., 1996,
y.a.g.e.
[33] Konya K.T.V. Koruma
Kurulu’ nun 24.09.1999 tarihli Kararı.
No comments:
Post a Comment