TARİHSEL ÇEVRE KORUMA POLİTİKALARI
KONYA
Doç. Dr. Mehmet Tunçer
KONYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ KÜLTÜR YAYINLARI : 101 EKİM 2006 - ISBN: 9944-913-50-2
BÖLÜM III
III.1. KONYA TARİHSEL KENT DOKUSUNA İLİŞKİN
DİĞER
PLANLAMA VE PROJELENDİRME ÇALIŞMALARI
III.1.1. PİRİ MEHMED PAŞA KÜLLİYESİ VE ÇEVRESİ
VE NAKIPOĞLU CAMİİ ÇEVRESİ KORUMA PLANLAMASI ÇALIŞMALARI
Konya
tarihsel kent dokusunu korumaya yönelik olarak çevre ölçeğinde yapılan ilk
çalışmalardan biri, Karatay Belediye Başkanlığı tarafından hazırlanan “Piri
Mehmed Paşa Külliyesi ve Çevresi Koruma Planlaması” ve “Nakıpoğlu Camii Çevresi
Koruma Planlaması” çalışmalarıdır.
Bu
çalışmalar, Kasım 1995 tarihinde başlamış, “Koruma Amaçlı İmar Planı”, “Analiz
ve Değerlendirme Çalışmaları” ile “Plan Araştırma Raporu” Ocak 1996 tarihinde
tamamlanmıştır [19].
Böylece 1982
yılındaki ilk saptama ve belgeleme çalışmalarının ardından 14 yıl geçtikten
sonra ilk koruma planlaması çalışmaları yapılabilmiştir.
Bu çalışma
Konya K.T.V.K. Koruma Kurulu tarafından 1996 yılı mart ayında onaylanmıştır [20].
Nakıpoğlu Vakfına
ait cami ve çevresine ilişkin Koruma Amaçlı İmar Planı’nda[21]
vakıf arazisinin doğusundan geçen 12 metrelik yol ve otoparkın iptali ve bu
alanla ilgili olarak yapılmış olan 18.
Madde uygulamasının iptali talebine ilişkin görüş sunulmuştur [22].
PLAN 3: NAKIPOĞLU VAKFI – NAKIPOĞLU CAMİ
ÇEVRESİ KORUMA PLANI
III.1. 2. PİRİ MEHMED PAŞA KENTSEL SİT ALANI
KORUMA PLANLAMASI VE UYGULAMALARI
Piri
Mehmed Paşa Külliyesi, tarihi kent merkezi içerisinde Selimiye Camisini,
Mevlana Külliyesine bağlayan Selimiye Caddesi güney-doğusunda bulunmaktadır.
Külliye, Gayr-i Menkul Anıtlar Yüksek Kurulu’nun Konya’ya ilişkin genel kararı
ile tescil edilmiştir [23].
Çevredeki
beşik çatılı, tek katlı, kerpiç malzeme ile yapılmış ticaret yapılarında günlük
ticaret yapılmakta, yer yer geleneksel ticaret de yer almaktadır. 1984 yılında Hayra
Hizmet Vakfı tarafından bu kesim satın alınmış, 1991 yılında zaviyenin kuzey ve
doğu kesimine hizmet binası, kütüphane ve çarşı inşa edilmiş, ancak zaviyeyi
restore edilmeden bırakılmıştır. Daha sonra, Külliye’nin “Koruma Alanı” belirlenmiş [24],
çevre dokusu dikkate alınarak Koruma Alanı genişletilmiştir [25].
Alan içinde bir çeşme [26] ile
Ciğerci Ali Ağa Hanı tescil edilmiştir [27].
Zaviyenin
onarım projesi ise 4 yıl sonra bu bölge için koruma imar planı hazırlanmasından
sonra uygulanmıştır. Piri Mehmed Paşa Zaviyesi, vakfın zaviyeye iki cepheden
bitişik, üç katlı L biçiminde binasıyla çevrelenmiştir. Ayrıca burada yer alan
Külliye Hamamı (Piri Paşa Hamamı) ve Selçuklu Şifahanesi kalıntıları ortadan
kaldırılmıştır. Dokuya aykırı, çok katlı Mevlana Çarşısı karşısında tek katlı dükkânların
bulunduğu parsellerde mevcut yapıların tek katlı beşik çatılı olarak bu karakterlerinin
korunup yeniden yapılabilmesi karara bağlanmıştır [28].
FOTOĞRAF 30: PİRİ MEHMED
PAŞA KÜLLİYESİ YAKIN ÇEVRESİ PLANLAMA ÖNCESİ (1995)
Karatay
Belediyesinin, Külliye Koruma Alanı içinde “Hizmet Binası” yapım isteği Koruma
Kurul tarafından uygun görülmemiştir. Daha sonra Belediye tarafından hizmet binası
yerine bir ve iki katlı “Türk Çarşısı Projesi” yapılması
önerilmiştir [29]. Bölgedeki yapı sahipleri ile toplantılar
düzenlenmiş, yol cephesindeki tescilsiz bazı yapı sahipleri buradaki plan
değişikliğine karşı olduklarını belirtmişlerdir. Ancak diğer mal sahipleri tarafından (% 90’ı)
geleneksel malzeme ile 1 ve 2 katlı ticaret merkezi (pekmez-üzüm pazarı
benzeri) yapımı doğrultusunda karar verilmiştir.
Piri Mehmed Paşa Camii Çevre
Düzenleme Projesi, Konya Büyükşehir Belediyesi tarafından 1995 sonlarında
hazırlanmış ve Konya KTVK Kurulu tarafından onaylanarak uygulanmasına
başlanmıştır. Ocak 1996 tarihinde başlayan Koruma Planlaması çalışmalarında
Kentsel Sit Alanının tümü ele alınmış ve alanda özel proje alanları
oluşturulmuştur (Bkz. Plan…) .
Bunlardan “2 ve 6 No.
Özel Proje Alanı” nda Karatay Belediyesi
tarafından planın öngördüğü iç avlulu (hanlar) bölge inşaatı tamamlanarak, 1999
yılı sonlarında kullanıma açılmıştır (Bkz. Fotoğraf 31).
“Projede; Konya mimari
özellikleriyle ve ticari dokuyla benzeşen ve örtüşen avlu dokusu karakteri
öngörülmüştür. Projede üç ana avlu ve bu avluları birbirine bağlayan bir ara
sokak ile kurgulanmıştır. Projede yer alan Piri Mehmet Sokak ve doğusunda yer
alan Mimar Sinan Sokakla çevreyle bütünleşen yayaların aktığı arkatlı yollar
oluşturulmuştur.. Bu tasarımda, geleneksel mimari objeler ve kurgular, çağdaş
yorumlarla tasarlanmış ve geçmişle gelecek arasında köprü kurulmaya
çalışılmıştır. Tasarımda insana ve tarihi çevreye duyarlı, çevre kullanım
dokusu ve mekan kalitesini ön plana çıkaran bir proje tasarlanmıştır..... ” [30].
FOTOĞRAF 31.
KORUMA PLAN KARARLARI DOĞRULTUSUNDA YAPILAŞAN PİRİ MEHMED PAŞA ÇARŞISI
Çarşı’nın form, kullanım ve ölçek olarak Piri Mehmed Paşa Külliyesi ve
Çevresi Koruma Planı kararlarına uygun bir yapılaşma olduğu, ancak dış ve iç
mimari yaklaşım bakımından sorunlar taşıdığı söylenebilir. Gene de tarihsel
çevre içinde, ona saygılı ve ölçek olarak uyumlu çağdaş bir hanlar kesimi
oluşturulabilmiş, Zaviye kesimi onarılarak kullanıma açılmıştır. Ancak, çevre ile bağlantı
sorunları, Selimiye Caddesi üzerindeki tarihsel yapıların onarım sorunları
sürmektedir.
PLAN 4: PİRİ
MEHMED PAŞA KÜLLİYESİ ÇEVRESİ HANLAR BÖLGESİ (1/1000)
PLAN 5: PİRİ
MEHMED PAŞA KÜLLİYESİ ÇEVRESİ HANLAR BÖLGESİ (ÖZEL PROJE ALANI 2 ve 6 ) (1/500)
(Tasarım : Tunçer, M., UTTA Planlama, Projelendirme, Danışmanlık Ltd.)
III.2. KONYA TARİHİ TİCARİ KENTSEL SİT ALANI /
BEDESTEN DÜZENİNİN KORUNACAĞI ALAN (ARASTA KESİMİ) KORUMA AMAÇLI KENTSEL
TASARIM PROJESİ
Konya
Tarihi Kent Merkezi Koruma İmar Planı Revizyonu uyarınca, Geleneksel Bedesten
Düzeninin Korunduğu Alanda, Koruma Amaçlı Bir Kentsel Tasarım projesinin
hazırlanma gereksiniminin olduğu belirtilmiştir. Konya Büyükşehir Belediye
Başkanlığı, İmar İşleri Daire Başkanlığı tarafından “Konya Tarihi Kent Merkezi Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Projesi”,
Aralık 2000 tarihinde başlatılmıştır [31].
Bu bölge, Konya Tarihi Kent Merkezi Koruma Amaçlı İmar Planında “Kentsel
Tasarım Alanı 7- Geleneksel Çarşı (Arasta) Kesimi Yaya Bölgesi
Koruma ve Geliştirme Projesi” alanı olarak belirlenmiştir. Bu kesim
içinde aynı zamanda “Kentsel Tasarım
Alanı 1- Aziziye Camii Çevre Düzenlemesi” ve “Kentsel Tasarım Alanı 2- Kapu Camii Çevre Düzenlemesi” yer
almaktadır.
Bu
kapsamda; geleneksel ticaret merkezinin günümüzde yeniden düzenlenmesi, eski
yapılara uyumlu yeni kullanımlar getirilerek kentin sosyal, kültürel, ekonomik,
yönetsel, fiziki şartlarına uygun olarak, eski ticaret dokusu zedelenmeden yeni
teknolojik yöntemlerle nasıl canlandırılabileceği araştırılmıştır.
Birçok
geleneksel çarşı kesiminde olduğu gibi, Konya geleneksel çarşı kesiminde de,
kar, yağmur ve güneşten korunma gereksinimi bulunduğu ve dükkân sahiplerinin de
bu doğrultuda talepleri bulunduğu saptanmıştır. Bu doğrultuda, uygun olan
konumlarda tarihi kent merkezinin geleneksel yapısına uygun üst örtülerle
kapalı çarşılar düzenlenmesi düşünülmüş ve konuya ilişkin üst örtü kaplama
türleri ve araçları Belediye tarafından incelenmiştir.
Yapılan
çalışmada üst örtülerin geleneğin taklidi olmayıp, çağdaş ve modern bir yorumu
ve günümüz teknolojisi ile birleştirilmesi olması düşünülmüştür. Seçilen
malzeme, pek çok yerde başarı ile uygulanmış olan bir malzemedir. (Aksaray ve
Kayseri uygulamaları) İklim koşullarına
uygun olduğu belirlenmiştir.
Venedik
Tüzüğü’ne göre de ..” ...yeni eklenti ve uygulamaların,
gelenekselden yola çıkan ancak onu taklit etmeyen, çağdaş ve modern teknoloji
ve malzeme içeren tasarımlarla yapılması...” kararı bulunmaktadır.
Bu
nedenle, bir sokakta bu çalışmanın uygulama aşamasında yeniden gözden
geçirileceği ve gerekli değişikliklerin yapılacağı Büyükşehir Belediyesi
yetkilileri tarafından belirtilmiştir.
Arasta
Kesimi Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Projesi’nde tarihsel kent merkezinin eski
ve yeni kullanımlarla bütünleştirilerek, yaya ağırlıklı bir ticaret merkezi
oluşturulması hedeflenmiştir. Yayalaştırma düşüncesi, geleneksel kullanımdan
doğan yaya ağırlıklı üstü örtülü çarşılarla kent kimliği daha da vurgulamak ve
yeniden belirlemek düşüncesiyle doğmuştur.
Geleneksel
çarşının şehrin merkezi bölümünde insan hareketine en uygun yerde
geliştirilerek, çevreyi iyileştirme ve yapıları sağlıklaştırma düşünceleriyle
tarihi ticaret merkezinin düzenlenmesi hedeflenmiştir.
III.2.1. Proje Tasarımına İlişkin İlkeler
Arasta
Kesimi Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Projesi’nde tarihi kent merkezini korumak
ve günün şartlarına, kentin sosyo-kültürel, ekonomik, fiziksel yapısına uygun
şekilde geliştirmek ana ilke olarak benimsenmiştir.
Ekolojik
bir kent merkezi oluşturmak düşüncesi içerisinde tarihi kent merkezi/ Arasta
Kesimini, Konya kentinin bir odak noktası halinde daha da geliştirmek ve tarihi
/ çevresel özelliklerden yararlanarak cazip bir turizm olgusuyla bütünleştirmek
diğer ilkeler arasındadır.
Arasta
kesiminin tasarımı, kuzeyinde yer alan Kayalı Park ve Hükümet Meydanı çevre
düzenlemesiyle bütünleşik, görsel, mekânsal ve fonksiyonel ilişkiler kurulması
amacıyla ele alınmıştır. (Bkz. Arasta Kesimi Analiz Çalışması)
PLAN 6: ARASTA KESİMİ KORUMA AMAÇLI KENTSEL
TASARIM PROJESİ (ANALİZ ÇALIŞMASI)
(Proje Yönetimi: Tunçer, M., UTTA Planlama, Projelendirme, Danışmanlık Ltd.)
HAVA FOTOĞRAFI 1: HÜKÜMET MEYDANI, KAYALIPARK VE KAPU CAMİİ VE AZİZİYE CAMİİ ÇEVRESİ (ARASTA KESİMİ) (1967)
III.3. ARASTA KESİMİ İÇİNDE KENTSEL TASARIM ALANLARININ
YERİ, KONUMU VE İLİŞKİLERİ
Tarihsel
Kent Merkezi Koruma Amaçlı İmar Planı’nda belirlenen, Kentsel Tasarım
Alanı “Aziziye Camii Çevre Düzenlemesi”, Kentsel Tasarım Alanı,
- “Kapu
Camii Çevre Düzenlemesi” Kentsel Tasarım Alanı,
- “Geleneksel
Çarşı (Arasta) Kesimi Koruma ve Geliştirme Projeleri” için
koruma planında belirlenen ilkeler göz önüne alınmıştır.
Bu ilkeler aşağıdaki şekilde özetlenmiştir:
I.
Kentsel
Tasarım Alanı 1- Aziziye Camii Çevre Düzenlemesi
Aziziye Camii
ilk defa 1671–1676 yıllarında Osmanlı Padişahı Sultan Mehmet IV'in Muhasibi
Damat Mustafa Paşa tarafından yaptırılmıştır. 1876 yılında çıkan bir yangında
camii yanmış, vakfın geliri ve Sultan Abdülaziz'in yardımları ile 1891 yılında
yeniden inşa ettirilmiştir.
Cami çevresinin,
doğuda düzenlenmiş olan park ve şadırvanla birlikte ele alınması
hedeflenmiştir. Bu kısımda yeraltına gömük bir tuvalet inşası ve kaçak eklektik
yapıların ortadan kaldırılması Büyükşehir Belediyesi tarafından öngörülmüştür.
Geleneksel
doku ve cami mimarisi ile uyumlu, kentsel tasarım, altyapı, peyzaj, kentsel dış
mekân öğeleri tasarım projelerinin hazırlanması hedeflenmiştir.
HARİTA 7 : AZİZİYE CAMİİ ÇEVRESİ KADASTRAL MÜLKİYET
DOKUSU (M.Tunçer Arşivi)
II. Kentsel Tasarım Alanı 2- Kapu Camii Çevre
Düzenlemesi
Kapu
Camii; asıl adı İhyaiyye olup eski Konya Kalesi’nin kapılarından birinin
çevresinde yer aldığından Kapu Camii adıyla anılır. Cami ilk defa 1658 yılında
Mevlevi Dergâhı Postnişinlerinden Pir Hüseyin Çelebi tarafından yaptırılmıştır.
Bir süre sonra yıkılan bu camiyi 1811 yılında Konya Müftüsü Esenlilerzade
Seyyid Abdurrahman yenilemiş, 1867 yılında çıkan bir yangınla cami yok
olmuştur. 1868 yılında cami yeniden yaptırılmıştır. Kapu Camii, Konya’da yer
alan Osmanlı dönemi camilerinin en büyüğüdür.
·
Kapu Camii önünde daha geç dönemde yapılmış bulunan
şadırvan ve geleneksel kent merkezi dükkân tipi olan tek katlı beşik çatılı,
kerpiç malzemeyle yapılmış yapıların kentsel tasarım alanı kapsamında
düzenlenmesi,
·
Camii batı/ güney tarafında düzenlenmiş olan oturma
yerleri ve şadırvanla birlikte ele alınarak meydan düzenlemesi yapılması,
·
Geleneksel doku ve cami mimarisi ile uyumlu kentsel
tasarım, altyapı, peyzaj, kentsel dış mekân öğeleri tasarım projelerinin
hazırlanması,
Öngörülmüştür.
FOTOĞRAF
33: KAPU CAMİİ ÇEVRESİNE HAYVAN PAZARI
(Prof. Dr. Haşim Karpuz arşivi)
HARİTA 9: KAPU CAMİİ ÇEVRESİ KADASTRAL
MÜLKİYET DOKUSU (M.Tunçer Arşivi)
III.
Kentsel Tasarım Alanı 7- Geleneksel Çarşı (Arasta) Kesimi Koruma ve Geliştirme
Projesi
·
Bu kesimde bir koruma ve geliştirme projesi
hazırlanması düşünülmüştür. Zemin kaplamasından, kent mobilyası (bank, lamba,
çöp kutusu, kabin vb.) tasarımına kadar giden, yapıların kaçak ve görsel
çirkinlik yaratan kesimlerine müdahale edebilecek projelerin geliştirilmesi.
·
Korunması gerekli kültür varlıklarının onarımı ve
çevresindeki yapılaşmaların düzenli ve uyumlu bir duruma kavuşturulması,
Amaçlanmıştır.
FOTOĞRAF 34: ARASTA KESİMİNDE GELENEKSEL DÜKKÂN
TİPLERİNDEN BİR ÖRNEK (Foto M. Tunçer, 1996)
HARİTA 10 : HÜKÜMET KONAĞI ARKASI ARASTA
KESİMİ KADASTRAL MÜLKİYET DOKUSU (M.Tunçer
Arşivi-Konya Büyükşehir Belediyesi)
4 - KENTSEL TASARIM KARARLARI
III.1. Kapu Camii Çevre Düzenlemesi
Kapu Camii ve
çevresi yayaların rahatça dolaşabileceği ve caminin kolaylıkla algılanabileceği
bir meydan olarak düzenlenmiştir.
Mikroklimatik
bir etki yaratmak (serinlik, görsel effekt vd) amacıyla şadırvanla bütünleşen
bir havuz tasarlanmıştır. Caminin seyredilebilmesi için havuz kenarına ve
caminin güneyine yeşil alanlarla bütünleşen oturma grupları konmuştur.
Cami
batısındaki ticaret birimlerinin önünün ahşap pergolalarla çevrilmesiyle
gölgeli, camiyle bütünleşik bir yaya mekanı oluşturulmuştur. Kentin özellikli
bir bölümünü oluşturan bu meydan özel bir malzeme ile (granit, bazalt vb..)
kaplanacaktır. Böylece servis yolları ve yaya akslarıyla bütünleşik ancak
farklı bir mekan hissi uyandırılmış olacaktır.
İstanbul Caddesi; “Ulaşım Master
Planı” çalışmasında öngörüldüğü gibi “Otobüs Özel Yolu” olarak kullanılsa bile
bu mekanın özelliği ve sakinliği bozulmayacaktır.
Ayrıca
Camii’nin eski haline dönüştürülmesi, şadırvan ve camii son cemaat mahallini
kapatan eklektik, çirkin örtülerin kaldırılması için plan notu
konulmuştur. Resim
35’de KAPU CAMİİ ve Şadırvanı’nın özgün hali görülmektedir.
FOTOĞRAF 35: KAPU CAMİİ VE ŞADIRVANI ÖZGÜN HALİ
III.2. Aziziye Camii Çevre Düzenlemesi
Aziziye
Camiinin muhteşem mimarisini ortaya çıkartmak amacıyla çevresi olabildiğince
geniş bir yaya mekanı olarak düzenlenmiştir. Alandaki ağaçlar röleve edilmiş ve
tüm ağaç ve bitki dokusu korunmuştur.
Caminin
güneyinde görkemini suda yansıtacak aynı zamanda mikroklimatik bir etki
yaratacak büyük bir havuz tasarlanmıştır. Son Kurul toplantısında getirilen
eleştiriler doğrultusunda havuz biraz küçültülmüş ve Camiye sızıntı yapmaması
amacıyla Camiden uzaklaştırılmıştır. Havuzun çevresin de merdivenlerle oturma
mekanları yaratılmıştır.
Cami ve çevresi
özel bir döşeme ile kaplanarak yaya akslarından ve kapalı çarşı mekânından
gelen yayaların camiyi algılayabilmelerini sağlanmıştır.
Caminin
batısındaki açık-yeşil alan Konya peyzajına uygun olarak gül bahçesine
dönüştürülmüş, oturma mekânları ve yaya yollarıyla yeniden düzenlenmiştir.
Daha önce havuz
kenarında düzenlenen yeraltı tuvaletleri Cami’den uzaklaştırılarak doğuda, yaya
aksı üzerinde yeniden tasarlanmıştır.
Aralık
2000 tarihinde tüm sit alanlarını ve yapılan planlama ve projelendirme
çalışmalarını bütünleştirecek (Piri Mehmed Paşa ve Çevresi Koruma Planı,
Mevlana Çevresi Düzenleme Projesi, Tarihi Kent Merkezi Koruma Planı, Alâeddin
ile Mevlana Arası Yayalaştırma Projesi ve Hükümet Meydanı Kentsel Tasarım
Projesi, Arasta Kesimi Kentsel Tasarım Projesi) 1/500 ölçekli maket
hazırlanmıştır [32].
Arasta
Kesimi Kabul Komisyonu birtakım düzeltme ve ilave isteklerde bulunmuş, Konya
Tarihi Ticari Kentsel Sit Alanı / Arasta Kesimi Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım
Projesine ilişkin Kabul Komisyonu İnceleme Raporu doğrultusunda gerekli düzeltme
ve eklentiler gönderilmiştir. Belediye, yeniden Projeye ilişkin Kabul
Komisyonunda incelenip görülen eksikliklerin düzeltilmesini talep etmiştir [33].
Ağustos
2001 başında Belediye tarafından uygun bulunan projeler görüş için Koruma
Kurulu’na gönderilmiştir.
IV. TARİHSEL KENT MERKEZİ KORUMA PLANLAMASI
ÇALIŞMALARI KAPSAMINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR: YEREL VE MERKEZİ YÖNETİMİN
POLİTİKA VE YAKLAŞIMLARI
Konya
Tarihi Kent Merkezi Koruma Amaçlı İmar Planı’nın onanmasının hemen ardından bir
dizi hukuksal sorunla karşı karşıya kalmış, tescilden düşülen bir yapıya
ilişkin olarak tüm Koruma Planı’nın iptali istemi ile Konya İdare Mahkemesi’nde
dava açılmıştır.
Dava, yarısı daha önce yıkılarak yenilenmiş bulunan
Başaralı Han adıyla anılan taşınmazın [34]
tescil kaydının kaldırılmasına ilişkin Kurul Kararı[35] ile
13.03.1997 onanlı 1/1000 ölçekli “Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma Amaçlı
İmar Planı” ’nın iptali istemiyle açılmıştır.
İdare
Mahkemesince, yerinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucunda düzenlenen
rapor ile dosyada yer alan bilgi ve belgelerin birlikte değerlendirilmesinde;
·
Tarihsel kentsel sit alanı
sınırlarının eski dokuyu yaşatmaya yönelik olarak belirlenmesi gerektiği,
·
Dolayısıyla içinde pek çok
tarihsel eserin bulunduğu bir alanın “Etkileme ve Geçiş Alanı” olarak
belirlenmesinin uygun olmadığı,
·
Yöre için zorunluluk
arzetmeyen ancak oluşturulmak istenen ring yol sistemi ile merkezin
yayalaştırılması yaklaşımını zedeleyici olan yol açılması kararının şehircilik
ilkelerine ve planlama esaslarına aykırı bulunduğu,
·
Kentsel dokunun ve
tarihsel değerlerinin korunması yönlerinden bir karar olmadığı,
·
Uyuşmazlık konusu
taşınmazın özelliği itibariyle korunması gerekli kültür varlığı olduğu,
·
Bu niteliğini de devam
ettirdiği anlaşıldığından anılan taşınmazın tescil kaydının kaldırılmasına
ilişkin işlemde mevzuata uyarlık görülmediği,
·
Sit alanı ile planlama
sınırları arasında kalan yerin etkileme geçiş alanı olarak belirlenmesine
ilişkin 13.03.1997 günlü ve 2815 sayılı koruma kurulu kararı ile 1/1000 ölçekli
Koruma Amaçlı İmar Planı’nda şehircilik ilkelerine, planlama esaslarına ve kamu
yararına uyarlık bulunmadığı gerekçesi ile dava konusu işlemlerin iptaline
karar verilmiştir [36]. Bu
karar davalı Konya Büyükşehir Belediyesi ve Kültür Bakanlığı tarafından temyiz
edilmiştir.
IV.1. Plan İptaline İlişkin Karşı Görüşler:
Konya
Büyükşehir Belediyesi’nin talebi üzerine Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma
İmar Planının iptaline ilişkin aşağıdaki görüşler sunulmuştur [37].
Bu görüşte:
Konya Büyük Şehir Belediyesi tarafından hazırlanan “Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma Amaçlı İmar Planı” ‘nın amaç ve
ilkeleri verilmiş [38] ve bu
Koruma Planı ile kapsamlı bir tarihsel kent merkezi planlaması yapılması
amaçlandığı ve bunun gerçekleştirilmiş olduğu vurgulanmıştır.
Bu plan
ile sınırları çizilmiş olan (33
hektar ) ancak çok daha geniş bir çevreye taşan Konya
Tarihsel Kent Merkezi içinde, korunması gerekli yapıların saptandığı, eski
tescillerin yanı sıra yeni yapı tescillerinin de yapılmış olduğu
belirtilmiştir.
Daha önce
yapılmış koruma planları ile bütünleştirilmiş, Alâeddin Tepesi ile Mevlana
arasındaki ana trafik aksının ve Kapı Camii çevresi tarihsel Arasta kesiminin
büyük bir kısmının yaya bölgesi haline getirilmesi için kararlar üretilmiş
olduğu belirtilmiştir.
Ayrıca, “ÖZEL PROJE ALANLARI” oluşturularak ve
detaylı çalışma yapılarak özel projeler üretilmesi gerekli proje alanları
saptanmış ve bu alanlara yönelik ilke kararları verilmiştir.
Konya
Büyük Şehir Belediyesi’nin; Alâeddin Caddesini yayalaştırmak, Hükümet Binası ve
çevresini taşıttan arındırmak ve bir Kent Meydanı oluşturmak amacıyla; “Özel
Proje Alanı 4”
ve Özel Proje Alanı 5”’in detaylı kentsel tasarım, peyzaj ve mimari projelerini
hazırlatmış olduğu vurgulanmıştır.
a. Koruma Planındaki Ulaşım Kararları:
1983
yılında onanan 1/25 000 ölçekli Çevre Düzeni Planı'na göre Konya’nın 2005 yılı
nüfusunun 1.3 milyon olması hedeflenmiştir. Bu plana göre de;
· Otogar ve geleneksel merkezi bağlayan ve
batı-doğu yönündeki insan akımının doğal bir sonucu olarak, gelişeceği
varsayılan yeni bir merkez ve bu merkez çevresinde yoğun yapılanma
öngörülmüştür,
· Alaeddin tepesi ile, Mevlana Külliyesi aksı,
yaya trafiğine ayrılmış, bu aksa paralel olarak, kuzeyinde ve güneyinde
açılması öngörülen iki adet toplayıcı yol ile bir merkez ringi oluşturulması
öngörülmüştür. Bu ring, ışınsal gelişen kentin, çevresinden geleneksel merkeze
daha kolay ulaşımı sağlayacaktır.
· Tarihsel Kent Merkezi'ni çevreleyen yollar
geliştirilerek, merkez çevresinde ikinci bir ring oluşturulmuş, böylece bir
anlamda, birinci ring ile ikinci ring arasındaki bölge, kent gelişme kuramına
uygun, merkez için bir geçiş (gelişme) alanı olarak düşünülmüştür [39] .
Konya
Kenti Merkezi İş Alanlarını, kentin idare merkezi olarak gelişen Alaeddin Tepesi
ve çevresi oluşturmaktadır. Tarihsel
kent merkezinin yoğunlaştığı Türbe mahallesi, kentin doğusunda dış kaleden,
Bab-ı Aksaray (Aksaray Kapısı) 'dan geçilerek erişilen bir kesimdir. Alaeddin
tepesi ile Türbe mahallesi arasında, en hareketli trafik arteri bulunmakta, 1964
planında yaya ağırlıklı bir promenat olarak öngörülen bu arter, günümüze kadar
uygulanamamıştır.
Bu aksa
paralel olarak, kuzeyinde ve güneyinde açılması öngörülen iki adet toplayıcı
yol ile klasik bir merkez ringi oluşturulması planda yer almıştır. Bu ring
ışınsal gelişen kentin, çevresinden geleneksel merkeze daha kolay ulaşımı
sağlayacaktır. Ancak bu yolların bir kısmı açılabilmiş, henüz yaya aksı
oluşturulamamıştır. Aksın devamının bir an önce açılması gerekmektedir [40].
“Konya'da “Koruma Amaçlı İmar Planı”ndan önce
yürürlükte bulunan imar planı; korunması gerekli anıtsal ve sivil mimarlık
örneği kültür varlıkları bakımından duyarlı ve korumayı gerçekleştirmeye
yönelik olarak hazırlanmamıştır. “
Tescilli yapıların
yoğun olduğu sokaklarda yol genişletmeleri getirilmiş veya tescilli yapıların
üzerinden yol geçirilmiştir. İmar planının uygulanması sırasında belediyeler bu
konuları tek tek Koruma Kurulu'na getirmekte, kurul da her bir konuya ayrı ayrı
çözümler üretmeye çalışmaktadır. Bütüncül olmayan bu yaklaşım ise tarihsel kent
dokusunu zedelemekte, geriye dönüşü olanaksız kayıplara neden olmaktadır.
Kurul
Kararlarında ise; Tarihsel Kent Merkezi'nin bütüncül olarak ele alınarak bir
koruma-geliştirme-düzenleme projesinin yapılması gerekliliği vurgulanmıştır [41].
Bu karar
doğrultusunda; Konya tarihsel kent merkezi koruma amaçlı imar planı
hazırlanırken, planlama alanının Konya Merkezi İş Alanları içerisindeki konumu,
tarihsel gelişimi, anıtsal nitelikteki yapıların mimari ve sanat tarihsel
özellikleri, günümüzdeki mimari ve çevresel özellikleri ile planlama sorunları
incelenmiştir.
. Raylı Toplu Taşın Sistemi, Taşıt / Servis
Yolları ve Otoparklar
Koruma
Amaçlı İmar Planı’nda; Alaeddin Tepesi ile Mevlana Külliyesi arasındaki ana
omurganın yayalaştırılması hedefi ile
bağlantılı olarak, MİA (Merkezi İş Alanları)’nın ulaşım gereksinimi,
kuzey ve güneydeki ring yollarla ve Raylı
Toplu Taşın Sistemi (RTTS) ile
sağlanmıştır.
RTTS
gerçekleştirilene kadar ana arterin güney kesiminin yayalaştırılması ve
kuzeyinin de Alaeddin-Mevlana doğrultusunda tek yönlü olarak trafiğe açık
olması önerilmektedir. RTTS’nin de İstanbul Beyoğlu’ndaki gibi nostaljik
niteliği olan bir tramvay’dan öte, Konya Metropoliten alanını Tarihsel Kent
Merkezine bağlayacak toplu taşımacılığa yönelik bir tramvay
sistemi olması düşünülmelidir.
Kuzey ringi 14,50 m ., güney ringi
(Altan Bey Sokak, Hotuz Sokak) ise 12,00 m . genişliğindedir. Bu sokakların çevresinde çok katlı yapılaşmalar
nedeniyle daha fazla genişletilmesi mümkün olamamıştır. Tek yönlü olarak
kullanılmaları haline etkin olabileceklerdir. Bu yollara seçenek yollar oluşturulması da yoğun yapılaşma nedeniyle
mümkün olamamaktadır. Ancak, Katlı Otopark çevresinde bir seçenek yol daha
geliştirilmiştir.
Ayrıca
Raylı Toplu Taşın Sisteminin (RTTS) geliştirilmesi ile bu yolların bir nevi servis yolu niteliğine dönüşmesi
beklenmelidir. Konya Anakent bütününden geleneksel merkez kesimine ulaşımın
ağırlıklı olarak RTTS ile olması hedeflenmelidir.
Planın
bütünü içinde bakıldığında; büyük bir kent merkezi için bu otoparklar aslında
yetersiz bile görülebilir. Ancak, merkez içinde yoğunlaşmayı önlemek için
kısıtlı tutulmuşlardır ve sadece o yöredeki dükkân sahiplerine hizmet vereceği
düşünülmektedir [42].
AYRICA :
· Mevlana Çarşısı altında var olan büyük yer
altı otoparkının atıl olmaktan kurtarılması için, zemin altından Mevlana
Külliyesine bağlanması öngörülmüş,
· Piri Mehmed Paşa külliyesi kuzeyinde, Hacı Ali
Ağa Han Çevresi koruma amaçlı planda “Hanlar Bölgesi” olarak oluşturulan
kesimin altının da yer altı otoparkı olarak oluşturulmasının planlandığı
bilinmektedir.
· Karatay Belediyesi güneyde Şerefoğu Sokak ile
Altın Çeşme Sokak’lar tarafından çevrelenen adada, 4 katlı otoparkı
tamamlayarak hizmete açmıştır. Bu otoparkın Hükümet Meydanı güneyi, Kapu Camii çevresindeki geleneksel çarşı /
arasta kesiminin otopark ihtiyacını karşılayacağı düşünülmektedir.
· Ayrıca kuzeyde, Karatay Belediyesi tarafından
İstanbul Caddesi üzerinde de bir katlı otopark yapımı için kamulaştırma
çalışmaları tamamlanmıştır.
Bu
otoparkların da ağırlıklı olarak işyeri sahipleri tarafından kullanılması
gereklidir.
Geleneksel
Konya Çarşılarının yoğunlaştığı “Arasta/Bedesten”
kesimi, Aziziye Camii, Kapu Camii, İplikçi Camii ve Şerafeddin Camii çevreleri “ÖZEL PROJE
ALANLARI” olarak yaya bölgesi niteliğinde geleneksel Osmanlı-Türk
zengin kent mekânlarının sergilendiği bir bölge haline dönüşecektir.
IV.2. SONUÇLAR VE DEĞERLENDİRME
Büyükşehir
Belediyesi görüşüne göre Konya’nın Tarihsel Kent Merkezi’nin korunmasını ve
geliştirilmesini öngören Koruma Planı ile tescil kaydının kaldırılmasına karar
verilen, eski adı “Başaralı Han” olan, ancak yıkılmalarla tüm niteliğini
kaybetmiş bir yapının yıkılıp yıkılamayacağı kararı, kapsamlı bir çalışma
sonucu alınmıştır.
Bu
karar, Sit Sınırları değiştirilerek alınmamıştır, aksine korunması gerekli
niteliklerini kaybeden yapı tescilden düşülmüştür. Amaç; geleneksel Kent
Merkezi’nin (Tarihsel Arasta Kesimi) ve ana arter olan Mevlana Caddesi’nin
yayalaştırılması için gerekli servis yolunun sağlanmasıdır.
Kamu
yararı (kent merkezinin korunması ve yayalaştırılması) açısından ve koruma
amaçlı planlama ilkeleri açısından bu “Koruma Planı”, Konya Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kurulu ve Konya Büyük Şehir Belediyesi en doğru kararı
almışlardır.
Tek
bir yapı ile bağlantılı olarak, yıllardır üzerinde tartışılan ancak kararlı
çabalar sonucu bu güne kadar elde edilmiş en önemli hukuki belge olan “Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma İmar
Planı” nın iptal edilmesi büyük bir hata olacaktır. Günümüze kadar yapılan
klasik imar planı uygulamaları ile, zaten Konya’nın eski kent dokusu hemen
tamamen yok olma noktasına gelmiştir. Etkileme geçiş alanı ilan kararının
gerisinde, bu kesimlerdeki planların “Koruma Amaçlı” olarak yeniden ele
alınmasının sağlanması yatmaktadır.
Koruma
Planı’nın bütünlüğü açısından tek yapının değeri tabi ki önem taşımaktadır,
ancak bütüncül koruma amaçlı planlama çalışmaları sonucunda değerlendirilen
yapılardan bazılarının temel hedef gözetilerek tescilden düşülmesi ya da yeni
yapıların tescil edilmesi doğal görülmelidir. Aksi takdirde, tarihsel kent
dokularını bütünleşmiş, bütüncül koruma çalışmalarının yapılmasının mümkün
olamayacağı ve yapılan tüm koruma planlarının bu tarzda (tek bir itiraz ile)
iptal edilebileceğinin altını çizmek gerekmektedir.
V.2. KORUMA PLANI ve UYGULAMALARININ BUGÜNKÜ
DURUMU (2000-2001)
Konya Kent Merkezi’nin çağdaş tüm tarihsel kent merkezlerinde
olduğu gibi korunarak, geliştirilerek yaya ağırlıklı bir merkez olması amacıyla
“Hükümet Meydanı ve Kayalıpark Düzenleme
Projesi” (1/ 200 Ölçekte ve Peyzaj öğeleri ve kent mobilyası detayları ile) hazırlanmış
ve 1998 Aralık ayında tamamlanmıştı. Ancak, Koruma Amaçlı İmar Planı İptal
edildiğinden bu projenin de uygulanma olanağı bulunamamıştı. Koruma Planı
Revizyonunun hazırlanmasını ve uygun bulunmasını müteakiben bu kentsel tasarım
ve peyzaj projesi de ele alınmış ve Koruma Kurulu tarafından uygun bulunmuştur.
Alaeddin Tepesi ile Mevlana Külliyesi arasının ve tarihsel kent
merkezini yayalaştırılması amacına yönelik olarak da “Konya Büyükşehir Alanı Kent içi ve Yakın Çevre Ulaşım Master Planı
Çalışması” kapsamında öncelikle uygulanabilecek olan bu kesimin ulaşım
etüdü yapılmıştır.[43],
Bu çalışma sonucu; davacının dilekçesinde olduğu gibi; “.. Kalecik Camii ile katlı otopark önünden
geçen 10 m .lik
yolun mevcut taşınmazlarımızın bulunduğu yerden yol geçirilmesi, kamu yararı,
şehircilik ilkesi ve kentsel doku ve tarihsel değerlerin korunması yönünden
yerinde değildir. Bu karar, aynı zamanda merkezin yayalaştırılması amacına da
aykırıdır.”,
”...Mevlana’ya giden
ana caddenin de yaya akışına dönüştürülmesi de yersizdir” sonuçları
çıkmamakta, aksine Koruma Planı öngörülerinin gerçekleştirilebilmesi amacıyla
şu öneriler geliştirilmektedir:
·
“ Tarihsel kent merkezi özellikle yaya,
bisiklet ve toplu taşım araçlarıyla kolay erişilebilir, ancak içinden zor
geçilebilecek bir alan olmalıdır. Diğer bir deyişle, geleneksel kent merkezi
içinden geçilen bir alan olarak değil, ulaşılmak istendiğinde rahatça
ulaşılabilen bir alan olarak tasarlanmalıdır.
·
Bu
genel politikaya bağlı olarak alana otomobille erişilmesi için sağlanan
kolaylıklar azaltılmalı, kentin tüm alanlarından merkeze yönelecek bireysel
yolculukları toplu taşım araçlarına yönlendirecek önlemler alınmalıdır.
·
Kent
merkezinde oluşabilecek sıkışıklıklar ve seyahat süresi artışlarından toplu
taşım hizmetlerinin olumsuz etkilenmemesi için gereken düzenlemeler yapılmalı
ve toplu taşım araçları olabildiğince karışık trafik içinden ayrılmalıdır.
·
Yaya
yolları ve alanları, bisiklet yolları ve toplu taşım hizmetleri birbirlerini
tamamlayan ve birbirleri ile aktarma yaparak bütünleşen sistemler olarak
tasarlanmalıdır. [44]
·
Mevlana
caddesinin yayalaştırılarak, otobüs yolu ile birlikte tasarlanması, İstanbul
Caddesinin bugün olduğu gibi, ancak yeniden düzenlenerek şimdilik trafiğe açık
tutulması, Aziziye Caddesinin üç şeritli ve tek yönlü olarak düzenlenmesi ve
burada bir bisiklet yolu tasarlanması kısa dönemde uygulanabilecek ve sağladığı
avantajlara karşılık en az sorun yaratacak bir çözüm olarak görülmektedir[45].
·
Mevlana
Caddesinin tramvay hattı geçişi ile kullanılması ve diğer yolların koruma
planındaki kararlar çerçevesinde düzenlenmesi ile oluşturulan bir seçenek
hazırlanmıştır. ...”... Kesin koruma gerektiren tramvay hattının Mevlana Caddesinde
yaptığı bölücü etkinin ortadan kaldırılacak...
·
“... Konya’da ilk kez bir otobüs yolu
gerçekleştirilmiş olacak..”, “.. Otobüsler ve yaya alanları
bütünleştirilecek..” vb.
“Konya Büyükşehir
Belediyesi Başkanlığı kararı ve Encümeninin 21.11 2000 Gün ve 2000/131 Sayılı
Kararı ile “Konya Tarihsel Kent Merkezi
Koruma Amaçlı Kentsel Tasarım Projesini” hazırlatmaktadır. Bu proje ile de,
“Geleneksel Çarşı (ARASTA) Kesimi” tamamen yayalaştırılarak, çağdaş bir
görünüme kazandırılacak, Kapu ve Aziziye Camileri çevre düzenlemeleri
yapılacak, Aziziye Caddesinde örnek cephe düzenlemeleri yapılacaktır.”
Tüm bu uygulamaları gösteren 1/500 ölçekli maket hazırlanmaktadır
ve uygulamalar tamamlandığında Konya Tarihsel Kent Merkezi çağdaş ülkelerde
görülen tarzda bir görünüme, medeni ve 21. Yüzyıla yaraşır bir kent merkezi
haline dönüşecektir denilmektedir.
V.3. SONUÇ ve BELEDİYE GÖRÜŞÜ:
Konya’nın
Tarihsel Kent Merkezi’nin korunmasını ve geliştirilmesini öngören Koruma Planı
ile tescil kaydının kaldırılmasına karar verilen, eski adı “Başaralı Han” olan,
ancak yıkılmalarla tüm niteliğini kaybetmiş bir yapının yıkılıp yıkılamayacağı
kararı, kapsamlı bir çalışma sonucu alınmıştır. Bu karar, Sit Sınırları
değiştirilerek alınmamıştır, aksine korunması gerekli niteliklerini kaybeden yapı
tescilden düşülmüştür.
Amaç;
geleneksel Kent Merkezi’nin (Tarihsel Arasta Kesimi) ve ana arter olan Mevlana
Caddesi’nin yayalaştırılması için gerekli servis yolunun sağlanmasıdır.
Kamu
yararı (kent merkezinin korunması ve yayalaştırılması) açısından ve koruma
amaçlı planlama ilkeleri açısından bu “Koruma Planı”, Konya Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kurulu ve Konya Büyük Şehir Belediyesi şehircilik ilkeleri
ve kamu yararı bakımından doğru kararı almışlardır.
Tek
bir yapı ile bağlantılı olarak, yıllardır üzerinde tartışılan (1982 yılında ilk
sit kararları alınmıştır) ancak kararlı
çabalar sonucu bu güne kadar elde edilmiş en önemli hukuki belge olan “Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma İmar
Planı” nın iptal edilmesi uygulamaları geciktirmesi bakımından talihsiz
olmuştur.
Konya
İdare Mahkemesi’nin 1998/1096 Sayılı Kararı uyarınca tek yapı ile bağlantılı
olarak Koruma Planı’nın iptali Konya Tarihsel kent Merkezi’ndeki uygulamaları
yaklaşık iki yıl durdurmuştur.
Konya
Tarihsel Kent Dokusu’nun tamamının (tarihsel kent merkezi kuzey ve güneyinin)
bütüncül olarak planlanması gerekliliği Koruma Kurulu [46]
tarafından devamlı olarak vurgulanmasına rağmen Büyükşehir Belediyesi gene aynı
sınırlar içinde Plan Revizyonu yapma kararı almıştır.
Plan
revizyonu ihalesi [47] sonrasında; Konya Büyükşehir Belediye
Başkanlığına “Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma Amaçlı İmar Planı Revizyonu”
için hazırlanan koruma planı, plan notları ve açıklama raporu sunulmuştur [48]
.
Plan,
Koruma Kurulu tarafından Haziran 2000 tarihinde bir “Çerçeve Plan” olarak
prensipte uygun bulunmuştur [49]. Bu karar
uyarınca; Koruma Planı’nda “Geleneksel Bedesten Düzeninin Korunacağı Alan (KTA
7)” nın sorunlarına çözüm getiren ölçekte çalışmalar yapılması gerekmektedir.
Kurul Kararı doğrultusunda “Geleneksel
Bedesten Düzeninin Korunduğu Alanda Koruma Amaçlı Bir Kentsel Tasarım Projesi” hazırlanması gerekliliği ortaya çıkmıştır.
VI. KONYA’DA TARİHSEL KENT DOKUSU ve TARİHSEL
KENT MERKEZİNİN KORUNMASINA YÖNELİK SONUÇLAR ve ÖNERİLER
1940’lı yıllarda
hali hazır haritaları hazırlanan Konya Kenti'nin, 1944 yılında ilk imar planı
yaptırılmıştır. 1964 yılında İller
Bankası tarafından açılan planlama yarışmasıyla elde edilen Nazım ve Uygulama
İmar Planlarında kentin Konya-Ankara aksı doğrultusunda gelişmesi kararı
verilmiştir.
· Kent
tarihsel bir çekirdek üzerine kurulmuş olup, ticari ve sosyal donatılara bağlı
olarak radyal ve düzensiz bir
şekilde gelişmektedir,
· Kent
merkezinde dar sokaklar üzerinde yüksek yapılanmaların başlaması, güneşsiz ve sağlıksız mekanların artma
eğiliminde olduğunu ortaya koymaktadır,
· Kent
merkezi çevre yerleşmelere hizmet sunabilmekten uzaktır,
· Otogar ve
geleneksel merkezi bağlayan ve batı-doğu yönündeki insan akımının doğal bir
sonucu olarak, gelişeceği varsayılan yeni bir merkez ve bu merkez çevresinde yoğun
yapılanma öngörülmüştür,
· Alaeddin
Tepesi ile, Mevlana Külliyesi aksı, yaya trafiğine ayrılmış, bu aksa paralel
olarak, kuzeyinde ve güneyinde açılması öngörülen iki adet toplayıcı yol ile
bir merkez ringi oluşturulması öngörülmüştür. Bu ring, ışınsal gelişen kentin,
çevresinden geleneksel merkeze daha kolay ulaşımı sağlayacaktır.
· Tarihsel
Kent Merkezi'ni çevreleyen yollar geliştirilerek, merkez çevresinde ikinci bir ring
oluşturulmuş, böylece bir anlamda, birinci ring ile ikinci ring arasındaki
bölge, kent gelişme kuramına uygun, merkez için bir geçiş (gelişme) alanı
olarak düşünülmüştür.
Konya
Kenti Merkezi İş Alanlarını, kentin idare merkezi olarak gelişen Alaeddin tepesi
ve çevresi oluşturmaktadır. Tarihsel
kent merkezinin yoğunlaştığı Türbe mahallesi, kentin doğusunda dış kaleden,
Bab-ı Aksaray (Aksaray Kapısı) 'dan geçilerek erişilen bir kesimdir. Alaeddin
tepesi ile Türbe Mahallesi arasında, Konya’nın günümüzde en hareketli trafik
arteri bulunmaktadır. 1964 planında yaya ağırlıklı bir promenad olarak
öngörülen bu arter günümüze kadar uygulanamamıştır.
Tarihsel
kent merkezi planlama çalışmaları kapsamında bu aksın yayalaştırılmasına
yönelik öneriler geliştirilmiştir. İmar planı ile 3-4-5 katlı imar izni
verilmesi, kentin daha yüksek rant oluşan yörelerine oranla bu bölgede, uzun
zaman, çok büyük ölçekli yapılanma talepleri oluşmasına engel olmuştur.
Buna karşılık,
bu alanların geleneksel ticaret merkezinin hemen yanında olması ve turistik
potansiyel, yöreye olan ilginin de canlı kalmasını sağlamıştır. Mevcut ana arterin yaya ağırlıklı
düzenlenmesi için, açılan iki yeni kuzey arteri, türbe mahallesinden geçip,
şehrin doğusunda yer alan konut alanlarını tarihsel ticaret merkezine, oradan
da Nalçacı yeni merkezine bağlanmaktadır.
Türbe mahallesi batısında; Tarihsel
Ticaret Merkezi, kuzeyinde, doğu ve güneyinde geleneksel kent dokusu yer
almaktadır. Güneyde yer alan "Üçler Mezarlığı" ndan Mevlana Külliyesi
ve alt alanı ayıran Aksaray Yolu, imar planında trafiğe kapatılmış olmasına
rağmen, bu karar da bugüne kadar gerçekleşememiştir. Son yıllara kadar konut
alanı olarak kullanılan alan, MİA çeperinde yer aldığı için turistik
ticaret, günlük ticaret, konaklama ve küçük imalat alanlarına
dönüşmeye, yer yer de depolama vb kullanımlarla çöküntü alanı haline dönüşmeye
başlamıştır.
Geleneksel konut dokusu üzerinde
bir-iki katlı eski Konya evleri yıkılmakta, aynı sokak üzerinde 4-6 katlı
yapılar yapılarak yoğunluk aşırı arttırılmakta ve eski kent dokusuna aykırı bir
yapılaşma düzeni oluşmaktadır. 1965 yılı İmar Planında, plancının sorun olarak
belirttiği Kent Merkezinde yüksek ve sağlıksız yapılanma sonucu eski kentte,
bir-iki katlı ve dar zeminde az yer işgal eden eski Konya Evleri yıkılarak
yoğunluk arttırılmakta, zemin % 80-90 oranlarında doldurularak, servis ve
otoparktan yoksun kent parçaları üretilmektedir.
Geleneksel
merkezde, bir yandan mevcut yol dokusu, bazı trafiğe açıp-kapama ve tek yön
kararları dışında aynen korunurken, arttırılan kat yükseklikleri ile, Konya'nın
tarihsel çehresine önemli kayıplar getirmiştir.
Ayrıca; Konya'da
yürürlükte bulunan imar planı; korunması gerekli anıtsal ve sivil mimarlık
örneği kültür varlıkları bakımından duyarlı ve korumayı gerçekleştirmeye
yönelik olarak hazırlanmamıştır. Tescilli yapıların yoğun olduğu sokaklarda yol
genişletmeleri getirilmiş veya tescilli yapıların üzerinden yol geçirilmiştir.
İmar planının uygulanması sırasında belediyeler bu konuları tek tek Koruma
Kurulu'na getirmekte, kurul da her bir konuya ayrı ayrı çözümler üretmeye
çalışmaktadır. Bütüncül olmayan bu yaklaşım ise tarihsel kent dokusunu
zedelemekte, geriye dönüşü olanaksız kayıplara neden olmaktadır.
Geleneksel
Konya Kent Merkezi içinde yapılan büyük operasyonlar ile Mevlana Çarşısı, Kadınlar
Pazarı, Şeyh Kamil Merkez Çarşısı,
Rampalı Çarşı, Saray Çarşısı, Sungur Çarşısı gibi kitle, gabari ve
mimari bakımdan geleneksel doku ile uyumsuz, büyük ölçülerde yapılar yapı
adalarının tümünü kaplamış, bazen bir iki adayı birleştirerek büyük yapılar
oluşturulmuştur.
Ferah
Çarşısı, Vakıf Çarşısı İşhanı, Altın Çarşı gibi
projeler de çevreye gabari bakımından nispeten uyumlu yapılardır. Hazırlanmakta
olan bir başka proje de Eski Buğday Pazarı'nın yenilenmesi
ve büyük bir kapalı çarşı kompleksine dönüştürülmesine yöneliktir.
Bütün bu uygulamalar geleneksel
merkezin tarihsel dokusunu bozmakta, yoğunlaşan ticari eylemler ulaşım
sorununun oluşmasına neden olmaktadır.
Tarihsel
geçmişi çok zengin, büyük bir kültürel ve mimari birikime sahip olan Konya
kenti tarihsel kent merkezinin bütüncül yaklaşımlarla ele alınması ve kültürel
değerlerinin, anıtsal yapılarının bu bütünlük içinde korunarak geliştirilmesi
gereklidir.
Konya Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kurulu'nun 01.05.1995 gün ve 2255 sayılı kararında tarihsel
kent merkezinin bütüncül olarak ele alınarak bir koruma-geliştirme-düzenleme
projesinin yapılması gerekliliği vurgulanmıştır.
Tüm
bu çalışmalara ilaveten, Konya Anakenti genelinde günümüzdeki kültürel varlıkların
tam ve eksiksiz bir envanterinin yapılması gereklidir.
Bu
planlama çalışması ile geleneksel merkez kısmının envanteri çıkarılmıştır.
Ancak güney-batıda ve kuzeyde geleneksel dokunun yer yer kaldığı kesimlerin de
envanterinin çıkarılması ve koruma amaçlı planlama çalışmalarının yapılması
gereklidir.
Kentin
restitüsyonunun yapılarak geçmiş dönemlerine ilişkin, özellikle arkeolojik
dönemlere ait ana planının oluşturulması da büyük önem taşımaktadır.
Kentsel
dokunun altında yer alan katmanların tahrip olmaması bakımından, tüm tarihsel
ticaret merkezinin “Denetimli Kazı Alanı” ilan edilmesi ve bu kesimdeki her
türlü temel kazısında Müze Müdürlüğü denetiminin sağlanması gereklidir.
- ALKAN, A. 1994, “Konya Tarihi Kentin Planlama Sorunları”, Konya.
- AKDAĞ, M., 1979, “Türkiye’nin İktisadi ve İçtimai Tarihi”, Cilt II (1453-1559),
Tekin Yayınevi, Ankara.
- AKTÜRE, S., 1975, “17.Yüzyıl Başından 19.Yüzyıl Ortasına Kadar ki Dönemde Anadolu
Osmanlı Şehrinde Şehirsel Yapının Değişme Süreci”, ODTÜ Mim. Fak.
Dergisi, Cilt I, Sayı 1.
- ARSEVEN, C., E., “Türk Sanatı Tarihi”.
- CEZAR, M.,
- ÇUBUK, M., vd., 1978,
·
ÇINAR, K., UYSAL, M., DEMİRTAŞ, A., 1998,
“Konya tarihi-Ticari Kent Merkezinde Eski ve Yeni Yapılaşmalarda, Tasarım ve
Kullanım Kalitesinin İrdelenmesi”, Uluslararası X.
Yapı ve Yaşam Kongresi, “Mimarlıkta Kalite”, Mim. Odası Bursa Şubesi,
S.149-160.
- ERGENÇ, Ö., 1977, “Osmanlı Şehrinde Esnaf Örgütlerinin Fizik Yapıya Etkileri” ,
Türkiye’nin Sosyal ve Ekonomik Tarihi (1071-1920), I. Uluslararası
Türkiye’nin Sosyal ve Ekonomik Tarihi Kongresi, Tebliğler, Hacettepe
Üniv., Meteksan Ltd. Mat., Ank., 1980, S.107.
- EVYAPAN, G., 1971
- KARPUZ, H., 1996, “Konya Tarihi Kent Merkezinin Tarihi ve Fiziki Gelişimi”, Yayınlanmamış
Araştırma, Konya.
·
Konya
Tarihi Kent Merkezi Koruma Amaçlı İmar Planı, “Araştırma Raporu”, Ekim 1996, UTTA Planlama, Projelendirme, Danışmanlık Ltd. Şti.
- KUBAN, D., 1968, “Anadolu-Türk Şehri Tarihsel Gelişmesi, Sosyal ve Fiziki Özellikleri
Üzerine Bazı Gelişmeler”, Vakıflar Dergisi, Sayı 7, S.53-73.
- "Mevlana
Külliyesi Çevresi Mevzii Koruma İmar Planı Raporu", Ağustos 1993, Orta Doğu Teknik Üniversitesi,
Mimarlık Fakültesi - Kültür Bakanlığı.
EVYAPAN, G., BAKIRER, Ö, GÜNAY, B., ve diğerleri.
- TEKELİ, İ., 1979, S.19.
- TUNÇER, M., 1985, “A Research Within A Historical Perspective On Suluhan (The Hasan
Pasha Inn) It’s Transformation and Relations With The City Center Of
Ankara” Yüksek Lisans Tezi, O.D.T.Ü. Mimarlık Fakültesi, Restorasyon
Bölümü ile Şehir Planlama Bölümü Ortak Yüksek Lisans Programı.
- TANKUT, G., 1973, “Osmanlı Şehrinde Ticari Fonksiyonların Mekansal Dağılımı”,
VII. Türk Tarih Kongresi, Kongreye Sunulan Bildiriler, T.T.K. Yay., 9.
Seri, 7/2 sayı, T.T.K. Basımevi, Ank., S.773-779.
·
YETKİN, S., K., ÖZGÜÇ, T., SÜMER., F., ÜLKEN, H.Z.,
ÇAĞATAY, N., KARAMAĞRALI, H., 1965, “Turkish Architecture”, A.Ü. Yayınevi, No:62.
RESMİ YAZIŞMA
ve BELGELER
·
Gayr-i Menkul Eski Eserler ve Anıtlar Yüksek Kurulu’nun
13.11 1982 Gün ve A-3861 Sayılı Kararı
- Karatay Belediyesi’nin 01.06.1995 Gün ve 1597
Sayılı Yazısı.
- Konya Büyük Şehir Belediyesi, “Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma ve
Islah İmar Planı, Teknik Şartnamesi, 1996.
- Konya Büyükşehir Belediyesi, İmar İşleri Dairesi’nin 05/08/1996 gün, 1635 sayılı yazısı.
- Konya Büyükşehir Belediyesi, İmar İşleri Dairesi’nin 11/12/1996 gün, 2566 sayılı yazısı.
- Kültür Bakanlığı, Konya Kültür ve Tabiat
Varlıkları Koruma Kurulu Müdürlüğü’nün 08/10/1996 gün,
B.16.0.KTV.4.42.00.00/42.720/827 sayılı yazısı.
- Konya İdare Mahkemesi’nin 23.12.1998 Tarih ve
E:1997/925, K:1998/1456 Sayılı Kararı.
- Konya İdare
Mahkemesi’nin 1998/1096 Sayılı Kararı.
- Danıştay, Altıncı Daire, Esas No: 1999/6376,
Karar No: 2001/616.
- TUNÇER, M., 1999, “Konya Tarihsel Kent
Merkezi Koruma İmar Planı nın İptaline İlişkin Görüşler”. Yayınlanmamış
Rapor.
- Konya Valiliği, İl Kültür Müdürlüğünün
04.09.1999 gün ve 2481 sayılı yazısına cevaben Müze Müdürlüğünün yazdığı
24/12/1999 gün B.16.AMG.4.42.00.01/720-1329 sayılı görüş, hazırlayanlar;
BENLİ Y., Arkeolog., KOYUNCU, M.,
Arkeolog.
- Konya Vakıflar Bölge Müdürlüğü’nün Büyükşehir
Belediye Başkanlığının 25.10.1999 gün ve 2067 / 3603 sayılı yazısına
cevaben yazdığı 05/11/1999 gün, B.02.1.VGM.1.16.00.04/062 42.00/3024
sayılı yazı, hazırlayanlar; KOCADAĞISTAN, Y., Mimar, GENÇ, İ., İnş . Müh .
- MEDAŞ (Meram Elektrik Dağıtım A.Ş.)
Gn.Md.’nün Büyükşehir Belediyesine yazdığı 19/11/1999 gün,
B.15.2.MEDAŞ.4.42.00.11/ TSS.3.4749 sayılı yazı
- Türk Telekom Konya Başmüdürlüğü’nün
Büyükşehir Belediyesine yazdığı 10/11/1999 gün,
B.11.2.TTS.4.42.00.07/63412-E 5628 sayılı yazı
- Konya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kurulu, Büro Müdürlüğü’nün 10/10/2000 gün,
B.16.0.KTV.4.42.00.00/42.00.866/ 903 sayılı yazısı.
·
Konya Büyükşehir Belediyesi’nin 04/12/2000 gün, 2782 sayılı yazısı.
- Konya Büyükşehir Belediye Başkanlığı, İmar
İşleri daire Başkanlığı’nın 07/05/2001 tarihli yazısı.
- Konya
Büyükşehir Belediyesi İmar İşleri daire Başkanlığı 18/07/2001 gün, K.42.BŞB.3.02.1.01/2375/2743
sayılı yazısı.
- Tarihi Kent Merkezinde İlk Çalışma”, 2003,
Konya Büyükşehir Belediye Açıklaması.
KONYA
KÜLTÜR VE TABİAT VARLIKLARI KORUMA KURULU’NUN KARARLARI
·
18.11.1988 Tarih ve 322 sayılı
karar.
·
24.05.1991 Tarih ve 1042 Sayılı Karar.
·
19.06.1991 Tarih ve 1061 Sayılı Karar.
·
27.01.1993 Tarih ve 1572 Sayılı Karar.
- 01.05.1995 Tarih ve 2255 Sayılı Karar.
- 20.03.1996 Tarih ve 2498 Sayılı Karar.
- 20.02.1997 Tarih ve 288 Sayılı Karar.
- 20.02.1997 Tarih ve 2811 Sayılı Karar.
- 13.03.1997 Tarih ve 290 Sayılı Karar.
·
02.12.1998 Tarih ve 349 Sayılı Karar.
- 24.09.1999 Tarih ve 3616 Sayılı Karar.
- 29.06.2000 Tarih ve 3815 Sayılı Karar.
- 31.08.2000 Tarih
ve 3896 Sayılı Karar.
NOTLAR
[19] Koruma Planları UTTA Planlama, Projelendirme, Danışmanlık Ltd. tarafından
hazırlanmıştır.
[20] Kültür Bakanlığı, Konya
Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulu’nun 20.03.1996 Tarih ve 2498 Sayılı
Kararı.
[21]
Nakib El-Hac Es – Seyyid İbrahim Efendi Vakfı.
[22] Mehmet Köseoğlu’na yazılan
08/03/1999 tarihli yazı.
[23] Gayr-i Menkul Eski
Eserler ve Anıtlar Yüksek Kurulu’nun 13.11 1982 Gün ve A–3861 Sayılı Kararı.
[24] Konya Kültür ve Tabiat
Varlıklarını Koruma Kurulu’nun (Konya KTVK Kurulu) 02.12.1998 Gün ve 349 Sayılı
Kararı.
[25] Konya KTVK Kurulu’nun
24.05.1991 gün ve 1042 Sayılı Kararı.
[26] Konya KTVK Kurulu’nun
19.06.1991 Gün ve 1061 Sayılı Kararı.
[27] Konya KTVK Kurul’unun 27.01.1993 gün ve 1572 Sayılı
Kararı.
[28] Konya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma
Kurulu’nun 27.01.1993 Gün ve 1572 sayılı Kararı.
[29] Karatay Belediyesi’nin 01.06.1995 Gün ve 1597
Sayılı Yazısı.
[30] ÇINAR, K., UYSAL, M., DEMİRTAŞ, A., 1998, “Konya Tarihi-Ticari
Kent Merkezinde Eski ve Yeni Yapılaşmalarda, Tasarım ve Kullanım Kalitesinin
İrdelenmesi”, Uluslararası X. Yapı ve Yaşam Kongresi, “Mimarlıkta Kalite”, Mim.
Odası Bursa Şubesi, S.149-160.
[31] Konya Büyükşehir Belediyesi’nin 04.12.2000 gün,
2782 sayılı yazısı.
[33] 18/07/2001 gün, K.42.BŞB.3.02.1.01/2375/2743 sayılı
Konya Büyükşehir Belediye Başkanlığı, İmar İşleri daire Başkanlığı yazısı.
[34] Konya İli,
Meram İlçesi, 18 Mahallesi, 268 ada, 108 pafta, 10 sayılı parselde
bulunan taşınmaz.
[35] Konya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu’nun
20.02.1997 günlü, 2811 Sayılı Kararı.
[36] Konya İdare Mahkemesi’nin 23.12.1998 Tarih ve
E:1997/925, K:1998/1456 Sayılı Kararı.
[37] TUNÇER, M., Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma İmar
Planı” nın İptaline İlişkin Görüşler,
Konya Büyükşehir Belediyesine yazılan 24/02/1999 tarihli görüş.
[38] Konya Büyük Şehir Belediyesi, “Konya Tarihsel Kent
Merkezi Koruma ve Islah İmar Planı, Teknik Şartnamesi, 1996.
[39] ALKAN, A., 1994, “Konya Tarihsel Kentin Planlama
Sorunları”, Konya, S. 93-95.
[40] “Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma Amaçlı İmar
Planı” , “Araştırma Raporu”, UTTA Planlama Ltd., Ekim 1996.
[41] Konya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu'nun
01.05.1995 gün ve 2255 sayılı kararı.
[42] “Konya Tarihsel Kent Merkezi Koruma Amaçlı İmar
Planı” , “Araştırma Raporu”, UTTA Planlama Ltd., Ekim 1996.
[43] “Konya Büyükşehir Alanı Kent
içi ve Yakın Çevre Ulaşım Master Planı Çalışması”, “KONYA TARİHSEL KENT MERKEZİ
KORUMA AMAÇLI İMAR PLANI UYGULAMASININ ULAŞIM VE TRAFİK AÇISINDAN
DEĞERLENDİRİLMESİ ÖN ETÜDÜ”, Yüksel Proje – Ulaşım-Art Ortaklığı, 15 Ocak 2001.
[44] y.a.g.e., S. 13.
[45] y.a.g.e., S. 20.
[46] Konya Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulu’nun
20.02.1997 Tarih ve 288 Sayılı Kararı.
[47] Plan ihalesi 08.02.2000 tarihinde yapılmıştır.
[48] UTTA, 14. 02. 2000 tarihli yazı.
No comments:
Post a Comment