BOLU
KENT MERKEZİ PLANLAMASI GÖRÜŞLER
BOLU, 18 Aralık 2011
Prof.
Dr. Mehmet TUNÇER
Bu yazıda Bolu Kent Merkezi’nin “Ekolojik” ve
“Çevre Duyarlı” olarak yeniden ele alınmasına yönelik öneriler
geliştirilecektir.
I. BOLU MERKEZ KENT MERKEZİ PLANLAMASI
Eski ve yeni kent merkezlerinin planlamasında
"Ekolojik Yaklaşım (EKOMİA)" ; kentin makro formuna bağlı olarak var
olan doğal/ekolojik verilerin değerlendirilmesi ve geliştirilmesi, kent
merkezinde madde ve enerjinin ekonomik kullanılması ve geliştirilmesi, alt
yapının çevre duyarlı olarak sağlıklaştırılması ve atıkların geri
kazandırılması gibi, çevre dostu ve "Sürdürülebilir Bir Merkez
Planlaması" anlayışının araştırılmasını amaçlamaktadır.
Bolu tarihsel kent merkezi, özellikle
1950’lerden bu yana tarihsel dokusunu büyük ölçüde kaybetmiştir. Yeni
yapılaşmalar ve dokuya taban alanı ve yükseklik olarak aykırı yapılaşmalar ana
caddeler üzerinde inşa edilmiş ancak cadde genişlikleri aynı kalmıştır. Bu durum
günümüzde, yaya ve trafik karmaşası yaratmaktadır. İzzet Baysal Caddesi üzerinde kamusal ve özel
başlıca (Belediye, Valilik, Bankalar, İş Merkezleri vd) kullanımların
toplanması, trafik ve yaya yığılması nedeni ile düzensiz ve örgütlenemeyen bir
merkez görünümünü almıştır.
Merkezi İş Alanları içerisinde uygulanan
yayalaştırma faaliyetlerinin, yayalaştırma uygulamalarının yoğun olduğu Avrupa
ve Amerika’da hatta, İstanbul, Ankara, Antalya gibi kentlerde; diğer
uygulamalar için model oluşturan
başarılı çalışmalarına bakıldığında KENT MERKEZLERİ’nde araçların dışarıya
alındığını ve araçların MİA çeperlerinde Katlı ve/veya Yeraltı Otoparkları ile
depolandığı görülmektedir.
Örnek olarak; İstanbul İstiklal Caddesi
yayalaştırılması ve bu satırların yazarının Proje yönetimini yaptığı “Konya
Tarihi Kent Merkezi” ele alınıp incelenebilir[1].
Bolu’da kent merkezinde koruma ve
geliştirmeyi sağlamaya yönelik olarak;
1-Yayalaştırma
politikaları (yaya ağırlıklı dolaşım sistemi kurulması, kent meydanları, yaya
yolları ve
yaya bölgeleri oluşturulması, bisiklet yolları planlanması vb.)
2-Toplu taşın politikaları (Hafif ve ağır raylı sistemler, toplu taşımacılık, özel otobüs yolları, tramvay vb.
sistemler)
3-Koruma, sağlıklaştırma (ıslah) ve yenileme politikaları (restorasyon, onarım, ıslah, iyileştirme, yenileme)
4-Turizm ve geleneksel ticaret / üretim / satış ünitelerinin geliştirilmesine yönelik politikalar (aile
pansiyonculuğu, geleneksel el sanatlarının geliştirilmesi vb.)
5-Uygulamayı etkin kılacak parasal, örgütsel (organizasyonel), yasal ve yönetsel politikalar (kredi
mekanizmaları, parasal ve teknik yardım, takas, kamulaştırma, rant transferi, merkezi ve yerel yönetimin
etkin birimler oluşturmaları, yasal eksikliklerin tamamlanması, Kültür Bakanlığı Koruma Kurulları’nın
etkinleştirilmesi),
gibi politikalar geliştirilmesi gerekmektedir.
yaya bölgeleri oluşturulması, bisiklet yolları planlanması vb.)
2-Toplu taşın politikaları (Hafif ve ağır raylı sistemler, toplu taşımacılık, özel otobüs yolları, tramvay vb.
sistemler)
3-Koruma, sağlıklaştırma (ıslah) ve yenileme politikaları (restorasyon, onarım, ıslah, iyileştirme, yenileme)
4-Turizm ve geleneksel ticaret / üretim / satış ünitelerinin geliştirilmesine yönelik politikalar (aile
pansiyonculuğu, geleneksel el sanatlarının geliştirilmesi vb.)
5-Uygulamayı etkin kılacak parasal, örgütsel (organizasyonel), yasal ve yönetsel politikalar (kredi
mekanizmaları, parasal ve teknik yardım, takas, kamulaştırma, rant transferi, merkezi ve yerel yönetimin
etkin birimler oluşturmaları, yasal eksikliklerin tamamlanması, Kültür Bakanlığı Koruma Kurulları’nın
etkinleştirilmesi),
gibi politikalar geliştirilmesi gerekmektedir.
II. BOLU KENT MERKEZİ
PLANLAMASINDA ÇEVRE DUYARLI YAKLAŞIMLAR İÇİN BAZI İLKELER
Bu bölümde; Bolu Kent Merkezi’nin bütüncül
tasarımlarla ele alınması ve doğal/ekolojik verilerin değerlendirilmesi ve
geliştirilmesi doğrultusunda, "Merkezi İş Alanı" (MİA) planlamasının
çevre duyarlı yaklaşımları analiz edilerek açıklanmaya çalışılmıştır. Bolu Kent
Merkezi; kentlerin şekillenmesinde önemli roller oynayan, "Şehir
Planlama", "Mimarlık", "Peyzaj Mimarlığı",
"Altyapı Mühendisliği", "Çevre Mühendisliği" vb. bilim
dallarının ortaklaşa çalışması ve işbirliği ile, uluslar arası bir anlayışı
olan "SÜREKLİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA" (Sustainable Development)
temeli üzerinde yeniden planlanmalıdır.
Bu temelden yola çıkılarak, Bolu Kent Merkezi’nde
de “çevreye daha duyarlı yaklaşımlar” ve “sürdürülebilirlik” ön plana çıkmalıdır.
Bolu’da çevre
duyarlı bir
merkezi iş alanının (MİA) geliştirilmesinde; çevre duyarlı planlama amaçlarının
ve çevresel standartlarının (hava, su, toprak kalitesi, gürültü vb.)
belirlenmesi öncelik taşımaktadır.
Bu ilkelerin planlamanın/projelendirme ve
uygulamanın hangi etabına, ne ölçüde ve nasıl katılması gerektiği
belirlenmelidir. Bu doğrultuda yasal, yönetsel ve parasal önlemler düşünülüp
oluşturulmalıdır.
Bolu Kent Merkezi bütüncül yaklaşımlarla
planlanmadığı takdirde “Hükümet Meydanı”, “Belediye “Meydanı”, ve benzeri alt
bölümlerde yapılması düşünülen ve yapılacak uygulamalar yetersiz kalacak ve
gelecekte başka ve çözülmesi daha zor sorunları da beraberinde getirecektir.
Bolu merkezi iş alanlarının "Çevre
Duyarlı/Ekolojik ve Sürdürülebilir" planlanması yaklaşımında geçerli
olması gerekli ilkeler aşağıda özetlenmiştir:
II.1. BOLU KENT MERKEZİNDE SürdürülebİlİrLİK YAKLAŞIMLARI
Bolu’da tüm planlama ve tasarımlarda "Sürdürülebilirlik
(sustainability)" ve "Kentsel Ekoloji" kavram ve ilkeleri kent tasarım
ve uygulamasına egemen olmalıdır.
BOLU-EKOMİA diye tanımlanabilecek Bolu merkezi
iş alanın planlama ve projelendirmelerinde aşağıdaki ilkelere dikkat
edilmelidir;
1. GÜNEŞ ENERJİSİ: Güneş enerjisi doğrudan ve aracısız olarak kullanılabilmeli ve bu
amaca yönelik olarak planlama/projelendirmeler yapılmalıdır[2].
2. MİKROKLİMATİK VERİLERİN EN ETKİN ŞEKİLDE KULLANILMASI: Güneşlenme, rüzgar yönleri, ısı, radyasyon
vb. nin planlama, kentsel tasarım ve mimaride etkin bir şekilde ve enerji
tasarrufu sağlayacak şekilde kullanılmalıdır.
3. ENERJI VE MADDESEL SAKINIM: MİA' ya
ulaşmada , MİA içi dolaşımda, MİA' nın aydınlatma/ısıtma/havalandırma vb.
mikroklimatik ortamının (çevre/yapı ölçeklerinde)tasarlanmasında enerjinin
minimum kullanımını sağlayacak düzenlemelerin yapılması.
4. ENERJI VE ATIKLARIN GERI KAZANILMASI: Bolu Kent Merkezi (MİA) içinde kullanılan
elektrik, güneş, doğal gaz vb. enerjinin geri dönüşümüne ilişkin teknolojiler ve
atıkların (katı/sıvı çöp, katı sıvı biyolojik atıklar vb.) yerinde
ayrıştırılması ve geri kazanımına ilişkin teknolojilerin kullanımı gereklidir.
5. ENERJI KAYNAKLARININ VE MADDESEL KAYNAKLARIN GELIŞTIRILMESI: Güneş enerjisinin yapılarda ısıtmada ve aydınlatmada
kullanımı; bio-mass enerji, elektrik ve alkolle çalışan çevre dostu araçların
MİA' da kullanımı; atıkların ısınma/yakıt olarak kullanımı; geri
kazandırılabilir atıkların (kağıt, cam , metaller, kimyasallar vb.) ayrıştırma
tesisi kurularak geri kazandırılması, alanda mevcut yapı stokunun olabildiğince
ekonomik ömrü dolana kadar kullanımı, daha sonra malzemesinden azami
yararlanılması vb. çevresel teknolojiler bütün kentte olduğu kadar kent
merkezinde de yaygınlaştırılmalıdır.
6. BITKI ÖRTÜSÜNÜN DEĞERLENDiRiLMESi: Bolu kent merkezi’nde bitki örtüsü, tarihsel
geçmişten bu yana yoğun yapılanmalarla büyük ölçüde tahrip edilmiştir. Hükümet
Meydanı’ndaki ve bazı iç avlularda varolan bitki örtüsünün planlamada
geliştirilerek kullanımı, yöreye özgü bitki türlerinin araştırılarak parklar,
açık ve kapalı mekanlarda kullanımı önem taşımaktadır. Kişi başına düşen Merkezi
İş Alanı içi yeşil standartlarının olabildiğince arttırılması,
meydanlar/alanlar/yapı içlerindeki yeşil oranının yüksek tutulması
gerekmektedir. Yapı inşaat alanlarından çıkartılan verimli toprakların park
içlerine taşınarak değerlendirilmesi uygun olacaktır.
7.
KOLAY ULAŞILABİLİR BİR MERKEZ: Bolu’da sürdürülebilir bir “Merkezi İş
Alanı” (MİA) geliştirilmesinin temel ilkelerinden biri olan "kolay ulaşılabilir
olma", kentin diğer bölgelerinden MİA' ya gelişler ve MİA içi
ilişkiler açısından enerji/zaman tasarrufu ve iç işleyiş kolaylığı açısından
büyük önem taşımaktadır[3].
1.
BOLU Merkezi’ne ULAŞIM VE MIA
IÇI ULAŞIM TOPLU TAŞIN ARAÇLARIYLA OLMALIDIR:
MİA içinde kurulabilecek elektrikli tek raylı sistem/monorail hızlı tren sistemi, tramvay, vb. ulaşım gereksinimini büyük ölçüde karşılayacaktır.
MİA içinde kurulabilecek elektrikli tek raylı sistem/monorail hızlı tren sistemi, tramvay, vb. ulaşım gereksinimini büyük ölçüde karşılayacaktır.
2.
ÖZEL TAŞITLAR MERKEZ ÇEVRESİNDEKİ BÖLGESEL OTOPARKLARA KADAR
GELMELİDİR:
Yaya bölgeleri oluşturabilmek amacıyla, özel araçlarla MİA' ya gelişler olabildiğince kısıtlı olmalıdır. Çevrede oluşturulan 2-3 bölgesel katlı/ yer altı otoparkı ile özel araçlar depolanmalıdır.
Yaya bölgeleri oluşturabilmek amacıyla, özel araçlarla MİA' ya gelişler olabildiğince kısıtlı olmalıdır. Çevrede oluşturulan 2-3 bölgesel katlı/ yer altı otoparkı ile özel araçlar depolanmalıdır.
3.
MİA İÇİ ULAŞIM YAYA ULAŞIM SINIRLARI İÇİNDE YAYA/BİSİKLET İLE
OLMALIDIR:
Yaya ulaşımı için MİA içi yaya yolları/alleler/promenadlar planlanmalıdır. Kent meydanları tamamen yayaya ait olmalıdır. Merkez içi kapalı çarşılar, avlulu ticari yapılar vb. tamamen yaya dolaşımı için planlanmalı, promenatlarda bisiklet kullanımını özendirici bisiklet yolları yer almalıdır.
Yaya ulaşımı için MİA içi yaya yolları/alleler/promenadlar planlanmalıdır. Kent meydanları tamamen yayaya ait olmalıdır. Merkez içi kapalı çarşılar, avlulu ticari yapılar vb. tamamen yaya dolaşımı için planlanmalı, promenatlarda bisiklet kullanımını özendirici bisiklet yolları yer almalıdır.
4.
MİA İÇİ SERVİS DENETİMLİ/KISITLI SERVİS YOLLARI İLE OLMALIDIR: Servis
araçları, MİA içinde sadece servis amaçlı yollardan, denetimli servis
yollarından servis vermelidir. Ancak, yangın, sağlık, çöp toplanması vb.
durumlarda bu tür araçların meydan/yaya yolları vb. her kesimin girebileceği
düşünülmelidir. Çevre dostu akülü araçlarla, iç servis hizmetlerinin yapılması
sağlanmalıdır.
8. KENT KÜLTÜRÜ VE İMAJININ VURGULANDIĞI BİR MİA
Merkezi iş alanında yapılacak tasarım, yakın çevredeki doğal ve tarihsel mimari mirasa saygılı olduğu kadar, kentin ülkesel ve uluslar arası imajını kuvvetlendirecek ve 21. Yy' da ülkemizin ulaştığı sosyal, ekonomik ve kültürel boyutları, mimari ve çevresel ölçeklerde vurgulayacak nitelikte olmalıdır.
Yaya bölgeleri, meydanlar, açık ve yeşil alan tasarımlarında olduğu kadar mimari ve kent mobilyası tasarımlarında da "Çağdaş Kent" imajı vurgulanmalıdır.
Merkezi iş alanında yapılacak tasarım, yakın çevredeki doğal ve tarihsel mimari mirasa saygılı olduğu kadar, kentin ülkesel ve uluslar arası imajını kuvvetlendirecek ve 21. Yy' da ülkemizin ulaştığı sosyal, ekonomik ve kültürel boyutları, mimari ve çevresel ölçeklerde vurgulayacak nitelikte olmalıdır.
Yaya bölgeleri, meydanlar, açık ve yeşil alan tasarımlarında olduğu kadar mimari ve kent mobilyası tasarımlarında da "Çağdaş Kent" imajı vurgulanmalıdır.
9. ALTYAPISI ÇÖZÜMLENMİŞ BİR MİA
21. yy' ilişkin bir BOLU-EKOMİA tasarlanmasında çözülmesi gerekli en önemli uygulama sorunlarından biri "altyapı" dır. Altyapı inşa edilmeden üstyapının inşa yapılmayacağı bilinci içinde, çevre duyarlı, sürdürülebilir, çağdaş bir yeni kent merkezi için en önemli sorunlardan biri altyapının tasarlanması/etaplanması/uygulanmasıdır.
MİA alanındaki karmaşık yapı stoku/altyapı dokusu içinde her bir altyapı komponentinin birer birer ele alınarak planlanması/projelendirilmesi/detaylandırılarak etaplar halinde uygulanması gerekmektedir.
Elektrik, su, kanalizasyon, doğal gaz, yangın, haberleşme vb. altyapı sistemlerinin, planlama/projelendirme ile MİA alanı kentsel yenilenmesinde getirilen kullanımlara bağlı olarak projelendirilmelidir. Bu projelendirme, ekonomiklik, sürdürülebilirlik, geri kazanım, çağdaş teknoloji kullanımı ve mevcut altyapı sistemlerin olabildiğince kullanımı söz konusudur.
IIII. KENT PARKLARI
21. yy' ilişkin bir BOLU-EKOMİA tasarlanmasında çözülmesi gerekli en önemli uygulama sorunlarından biri "altyapı" dır. Altyapı inşa edilmeden üstyapının inşa yapılmayacağı bilinci içinde, çevre duyarlı, sürdürülebilir, çağdaş bir yeni kent merkezi için en önemli sorunlardan biri altyapının tasarlanması/etaplanması/uygulanmasıdır.
MİA alanındaki karmaşık yapı stoku/altyapı dokusu içinde her bir altyapı komponentinin birer birer ele alınarak planlanması/projelendirilmesi/detaylandırılarak etaplar halinde uygulanması gerekmektedir.
Elektrik, su, kanalizasyon, doğal gaz, yangın, haberleşme vb. altyapı sistemlerinin, planlama/projelendirme ile MİA alanı kentsel yenilenmesinde getirilen kullanımlara bağlı olarak projelendirilmelidir. Bu projelendirme, ekonomiklik, sürdürülebilirlik, geri kazanım, çağdaş teknoloji kullanımı ve mevcut altyapı sistemlerin olabildiğince kullanımı söz konusudur.
Kimliksiz ve yetersiz kentsel
mekanların varlığını bir çok nedene bağlayabiliriz. Kent mekanlarında yapılan
çalışmalarda genellikle iç mekan üzerinde durulmuştur. Dış mekanlar gerektiği
kadar önemsenmemiştir. Sosyal ve ekonomik etkinlikleri bünyesinde toplayan
çağdaş kentler çevresiyle anlam kazanmaktadır. Günümüzde kentsel mekanların
öğeleri olan meydanlar, sokaklar ile semtler yoğun nüfus artışı, plansızlık ve
sistemsiz yönetimlerle kimliklerini yitirmeye başlamışlardır. Bundan dolayıdır
ki kentsel mekanlarda özgün bir kimlik kazandıracak somut adımların atılması
gerekmektedir.
Kent insanın doğaya olan özlemini gidermek, sosyal ve kültürel etkileşimi
artırmak için oluşturulan kent parklarında da aynı sorunlarla
karşılaşılmaktadır. Kent parklarının çevreyle bütünleşememesi, insanlara konfor
sunamaması ve her gelen yerel yönetimin bu alanlarda bir şeyler yapmak istemesi
bu mekanların zamanla bozulmasına neden olmaktadır.
Kent parkları oluşturulurken geleceğe yönelik planlarının dikkatli
yapılması gerekmektedir. Geleceğe uzanan süreçte dinamik bir model gereksinimi
ortaya çıkacaktır. Kent parkında böyle bir modelin oluşumu için;
·
Çevresi ile biçimsel ve işlevsel uyumu,
·
İçinde bulunduğu fiziksel çevrenin dikkatle
planlanması,
· İyi bir park yönetim şeklinin oluşturulması
konuları önem kazanacaktır.
Genellikle ülkemizde kent parklarının yapılması yeni gelen yerel
yönetimin reklamı için kullanılmaktadır. Yerel yönetimler her zaman kendi
dönemlerinde anılmasını istediği parkları yapmayı çok istemişlerdir. Bunun
sonucunda daha sonra gelen yerel yönetimler de aynı düşünce içinde
olduklarından eski dönemlerde yapılan kent parkları ya kendi kaderlerine terk
edilmiş ya da içlerinde yeni düzenlemelere gidilmiştir. Her yeni yönetimle kent
parkları zamanla eski işlev ve kimliklerinden uzaklaşmaya başlamıştır. Artık talep
görmeyen, park içine yapılan yeni ve uyumsuz yapılar ortaya çıkmaya
başlamıştır. Bu sürecin sonucunda tamamen kullanımından uzaklaşan kent
parklarının eski haline getirilmesi nerede ise imkansız hale gelmiş olmaktadır.
Kent parklarının planlama ve tasarımı sürecinde en önemli konu olarak
park içi yönetimin belirli bir sistem için oluşturulması önem kazanmaktadır.
Belirli bir süreçten sonra park içinde planı dışında düzenlemelere ve yapılara
izin verilmemelidir.
[2] İnsanların topluca yaşadığı kentlerde, "güneş"
enerjisinden yararlanmak hem onun alışık olduğu bir yaşam biçimine kavuşmasını
hem de olası enerji krizlerine karşı çok güçlü bir seçenek geliştirmesini
sağlayacaktır.
İnsanlık bir kent medeniyetine doğru gitmektedir. Yakın zamanda büyük bir olasılıkla, kentler kırsal alanlara oranla giderek artacak, nüfus %80-90 oranında kentlerde yaşayacaktır. Kentlerde yaşamın gerektirdiği enerji miktarının, bu güne göre on kat artması, buna karşılık çevre kirliliğinin de bu oranda yükselmesi oldukça gerçeğe yakın bir olasılıktır (GÖKSU, C. , "Güneş ve Kent", ODTÜ Mim. Fak. Yay. ,1993). Mevcut enerjilerin tükenmesi, çok yoğun enerji tüketen kentler ve kent merkezleri için bir felaket olabilir. Bu durumda enerjisi bitmeyen ve tükenmeyen enerjiye, "GÜNEŞ" e göre geliştiren kentlerin ve MİA' ların yaşama şansları artacaktır.
İnsanlık bir kent medeniyetine doğru gitmektedir. Yakın zamanda büyük bir olasılıkla, kentler kırsal alanlara oranla giderek artacak, nüfus %80-90 oranında kentlerde yaşayacaktır. Kentlerde yaşamın gerektirdiği enerji miktarının, bu güne göre on kat artması, buna karşılık çevre kirliliğinin de bu oranda yükselmesi oldukça gerçeğe yakın bir olasılıktır (GÖKSU, C. , "Güneş ve Kent", ODTÜ Mim. Fak. Yay. ,1993). Mevcut enerjilerin tükenmesi, çok yoğun enerji tüketen kentler ve kent merkezleri için bir felaket olabilir. Bu durumda enerjisi bitmeyen ve tükenmeyen enerjiye, "GÜNEŞ" e göre geliştiren kentlerin ve MİA' ların yaşama şansları artacaktır.
[3] Bu nedenle; MİA' ya ulaşılabilirliği sadece fiziki ulaşım
olarak değil, 21. Yüzyılın bilgi ve iletişim çağı olacağı düşünüldüğünde,
haberleşme açısından da kolay/hızlı/çağdaş ulaşım olarak tasarlamak gereklidir.
Bu metnin hazırlanmasında; Tunçer, M., 12-13 Mayıs
1994, MSÜ, Mim.Fak., ŞPB., Kentsel Tasarım Disiplin Grubu tarafından tarihinde düzenlenen, "5. Kentsel
Tasarım ve Uygulamalar Sempozyumu : Kentsel Tasarım ve Ekoloji 7 Tasarıma
Ekolojik Yaklaşım" bildirisinden yararlanılmıştır.
No comments:
Post a Comment